خودروصنعت، معدن، تجارت

تولید خودرو با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ایران از پیشنهاد ایده ای مبنی بر طراحی و ساخت یک خودرو با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمدرضا نجفی منش» درگفتگو با رادیو اقتصاد افزود: چند سال قبل ملاقاتی با انجمن خودروسازان ترکیه صورت گرفت و در این جلسه پیشنهاد شد اگر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه کنار یکدیگر باشند هم بازار و هم ظرفیت خوبی برای تولید خودروی مشترک دارند.

وی اظهارداشت: همان زمان ایده طراحی و ساخت یک خودرو با همکاری و مشارکت سه کشور پیشنهاد شد.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ایران گفت: ترکیه همان مقطع اعلام آمادگی می کرد که این ایده عملیاتی شود اما مذاکرات ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: اگر این ایده یعنی تولید یک خودروی مشترک و تبادل قطعات بین سه کشور عملیاتی شود بدون شک اتفاقات خوبی را به همراه خواهد داشت.

نجفی منش اظهارداشت: تولید یک خودرو بصورت مشترک بین سه کشور، تقسیم هزینه های طراحی خودرو بین سه طرف، تبادل قطعه بجای پول بین همدیگر، وجود بازار فروش مناسب و غیر از جمله این مزیت هاست.

وی گفت: اگر این ایده با همکاری، همیاری و تعامل یکدیگر تحقق پیدا کند می تواند بسیار کمک کننده و راهگشا باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ایران افزود: ایده مورد نظر بوسیله کارشناسان متخصصان و صاحبنظران سه کشور باید بصورت یک بسته قابل قبول تهیه، تنظیم و جهت اجرا به تائید سران سه کشور برسد.

وی اظهارداشت: اجرای این ایده می تواند فرصت های بسیاری مناسبی برای سه کشور به خصوص قطعه سازان داخلی با توان فنی بالا و حالت رقابت خوب فراهم کند.

نجفی منش تصریح کرد: ایده تولید خودروی مشترک بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه فقط در حد پیشنهاد است بنابراین برای عملیات کردن این مهم نیاز به کارکارشناسی قوی و تعامل سه گانه دارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: ترک ها در زمینه خودرو فاقد برند هستند بیشتر خودروهایی که در این کشور تولید می شد مربوط به سایر کشورهاست.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ایران افزود: صاحب برند شدن در زمینه خودرو یکی آروزهای دیرینه کشور ترکیه است.

وی اظهارداشت: روس ها در زمینه خودرو فقط یک برند قدیمی به نام «لادا» دارند و برند جدیدی طی این سال ها رونمایی نشده بنابراین پیشنهادمزبور می تواند در این عرصه بسیار کمک کننده باشد.

نجفی منش گفت: واحدهای قطعه سازی در ترکیه بیشتر به وسیله شرکت های آمریکایی و اروپایی سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار فقط برای بازار اروپا در این کشور قطعه تولید می شود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ایران اظهارداشت: ظرفیت بسیار خوبی در بحث قطعه سازی در ترکیه وجود دارد و می توان از این ظرفیت برای تولید خودروی مشترک استفاده کرد.

وی در ادامه یادآورشد: نکته قابل توجه در زمینه طراحی و تولید خودروی مشترک بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه اینکه خودروی مزبور باید به نحوی طراحی شود که هم توان خرید در بازارهای داخلی سه کشور و هم قابلیت صادرات به سایر کشورها مثل افغانستان، پاکستان و غیره را داشته باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا