صنعت، معدن، تجارت

ورود دینار صادرکنندگان به عراق در چرخه بانک مرکزی

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: براساس توافقی که با بانک مرکزی داشتیم، صادرکنندگان به عراق دینار خود را در اختیار صرافان همکار این بانک قرار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدحمید حسینی در گفتگویی درباره انجام مبادلات تجار ایرانی و عراقی گفت: عراقی‌ها برای خرید از ایران ریال ندارند و تمام مبادلات بازرگانی دو کشور نیز براساس محاسبات دینار عراقی انجام می‌شود.

وی توضیح داد: پیش از این عراقی‌ها دینار خود را به صرافی‌ها می‌دادند و بازرگانان ایران از آن برای مسائل تجاری و بازرگانی خود استفاده می‌کردند و این مبلغ در چرخه بانک مرکزی وارد نمی‌شد. با این حال با توجه به توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شد، تجار ایرانی دینار خود را در اختیار صرافانی قرار می‌دهند که همکار بانک مرکزی هستند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره امکان تامین برخی از نیازهای داخلی کشور از عراق با استفاده از تبادل پول‌های ملی گفت: در حال حاضر سالانه بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار برق و گاز از طرف ایران به عراق صادر می‌شود که این مبلغ متعلق به دولت است و ارتباطی با صادرات بخش خصوصی ندارد.

حسینی ادامه داد: در صورتی که دولت و بانک مرکزی ایران تلاش کرده و فرایندهای اجرایی لازم را تنظیم کنند، این امکان وجود دارد که بخشی از نیازهای کشور از کانال واردات از عراق به ایران انجام شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دولت‌های ایران و عراق توافقنامه‌ای را برای تبادلات تجاری به پول‌های ملی امضا کرده‌اند و آمریکایی‌ها نیز به عراق برای خرید گاز و برق معافیت داده‌اند و خیلی نباید نگران تاثیر تحریم‌ها بر مبادلات تجاری با عراق بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا