بورس

تحولات بورس تهران در هفته گذشته

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، در هفته‌های گذشته بورس تهران در کمتر از یک ماه بیش از  ۴۰۰۰ واحد افت کرد و با این افت برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ رکوردی را به ثبت رساند.

کارشناسانی معتقد بودند که صبر سهامداران برای رسیدن به شرایط مطلوب در بورس لبریز و این موضوع باعث شده تعدادی از آنها سرمایه خود را از بورس بیرون بکشند  از طرفی خبری از تعلل سازمان بورس در افشای به موقع صدور مجوزهای افزایش سرمایه در فضای رسانه ای ایران پخش شده بود که این موضوع فارغ از درست یا نادرست بودنش توانست تا حدودی به جو نامساعد بازار تهران دامن بزند و به خودی خود سهمی در کاهش دماسنج بازار سرمایه داشته باشد.

اما در دو روز پایانی هفته گذشته بازار سرمایه ایران کمی جان گرفت و بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد کرد و تا حدودی از جو منفی موجود در بازار کاست.

از دلایل جان گرفتن بازار در این روزها، می توان به بستن قراردادهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فرند هواپیما و همچنین قرارداد ایران خودرو با پژو سیتروئن اشاره کرد چرا که این دو قرارداد می تواند نشانی باشد بر تاثیر اجرایی شدن برجام بر اقتصاد ایران.

فروش نفت و میعانات گازی هم در روزهای اخیر به مقدار قبل از تحریم بازگشته و این موضوع در کنار عملی شدن کاهش سود سپرده های بانکی از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد، جو روانی مثبتی را در تالار شیشه ای تهران به وجود آورده و توانست حداقل در کوتاه مدت هم که شده نماگر بازار را به سمت بالا هدایت کند.

با همه این ها در پایان معاملات هفته منتهی به ۲ تیر ماه جاری شاخص کل با ۲۳۲ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۷۳ هزار و ۶۴۵ واحد رسید و در مجموع با ۰.۳۱   درصد کاهش روبرو شد.

شاخص بازار اول نیز با ۹۱ واحد افزایش به رقم ۵۱ هزار و ۳۱۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۲ هزار و ۱۷ واحد کاهش عدد ۱۶۳ هزار و ۳۳۳ واحد را تجربه کرد. با این حساب  شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با  ۰.۱۸ درصد افزایش و ۱.۲۳ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۸۳۸۵ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  با  ۲۳.۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا