بورسفرابورس

اهمیت سواد مالی به موازات ورود نقدینگی به بازار سرمایه

هامونی درباره نقدینگی زیادی که اخیرا به بازار سرمایه وارد شده است، اهمیت بحث سواد مالی را مطرح کرد و گفت: عدم آشنایی بسیاری از افراد جامعه با بورس و چالش سواد مالی در کشور اگر حل نشود، می‌تواند فرصت‌هایی مثل ورود نقدینگی را به تهدید بدل کند.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگوی‌ ویژه خبری صداوسیما با اشاره به اینکه شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز نهم شهریورماه موفق به عبور از پله ۳۲۶ هزار واحدی شد، افزود: شاخص کل فرابورس نیز امروز در ارتفاع ۴ هزار و ۲۹۳ واحدی قرار گرفت ضمن آنکه بر اساس آمار منتشر شده، فرابورس از ابتدای سال تا کنون بازدهی ۸۵ درصدی را به ارمغان آورده و در همین مقطع، بورس رشد ۷۸ درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران،  هامونی درباره نقدینگی زیادی که اخیرا به بازار سرمایه وارد شده است، اهمیت بحث سواد مالی را مطرح کرد و گفت: عدم آشنایی بسیاری از افراد جامعه با بورس و چالش سواد مالی در کشور اگر حل نشود، می‌تواند فرصت‌هایی مثل ورود نقدینگی را به تهدید بدل کند.

وی در زمینه تامین مالی از طریق ابزارها و بازارهای فرابورس ایران گفت: از زمان راه‌اندازی اسناد خزانه اسلامی یعنی سه سال گذشته تا کنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای پیمانکاران طلب‌کار از دولت از درگاه فرابورس ایران تامین مالی صورت گرفته است.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه در مورد تغییر قوانین بازار پایه با اشاره به اینکه در بهمن‌ماه ۹۷ دستور‌العمل بازار پایه اصلاح شد و قرار بود در خردادماه ۹۸ اجرایی شود که این امر به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شد، افزود: اما با توجه به انتقادها و پیشنهادهایی که در آن مقطع مطرح شد، از طریق نهادها و کانون‌ها تمامی نظرات را اخذ و بررسی کردیم. پس از آن قوانین بازبینی و برخی اصلاحات انجام شد و مجددا در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

هامونی با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تغییری در بازار پایه صورت نگرفته است، بیان کرد: از حدود هفده ماه گذشته قوانین بازار پایه مورد بازنگری قرار گرفت و دستورالعمل اصلاح شد اما قبل از اجرای آن با انتشار اخبار گسترده به عموم اطلاع‌رسانی شد.

مدیرعامل فرابورس در ادامه درخصوص هدف از بازبینی مقررات بازار پایه اظهار کرد: رگولاتور در همه دنیا مسئول مدیریت ریسک بازار است و این تصمیم هم یکی از وظایف و اهداف ما بوده است. به هر صورت تغییر دامنه نوسان از ۱۰ درصد به ارقام جدید قطعا با واکنش مواجه می‌شد، اما طبق تمامی اصول مالی و اقتصاد، دامنه نوسان ارتباطی به ارزش‌گذاری شرکت‌ها ندارد و شرکتی که از ارزندگی برخوردار باشد مسیر خود را طی خواهد کرد.

هامونی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری قویا بحث رانت اطلاعاتی سیستماتیک را تکذیب و عنوان کرد که از هرگونه تحقیق در این زمینه نیز استقبال خواهد کرد.

او در این زمینه افزود: در کنار بررسی‌های مجلس، خودمان هم بنا به وظیفه قانونی پیگیر موضوع هستیم و خواهیم بود، اما این موضع نافی آن نیست که ما از اجرای قانون عقب‌نشینی کنیم و در هر شرایطی ما موظف به اجرای آن هستیم.

هامونی در پاسخ به صحبت‌های نماینده مجلس حاضر در برنامه مبنی بر حذف مظنه‌ها در بازار پایه بیان داشت: هیچ مظنه‌ای حذف نشده و تا ۶ ماه آینده نیز حذف نخواهد شد که بعد از آن هم از شورای عالی بورس در این زمینه کسب تکلیف می‌کنیم.

به گفته او در حال حاضر بازار پایه به ثبات نسبی رسیده است و طبق آمار موجود، ارزش این بازار از زمان ابلاغ اصلاحات دستورالعمل جدید بازار پایه تا کنون حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

 

مدیرعامل فرابورس در نهایت یادآور شد که هیجان، مهم‌ترین مولفه در ضرر فعالان بازار محسوب می‌شود و توصیه کرد که مردم در تصمیم‌گیری‌هایشان برای خریدوفروش سهام از هیجان دوری کنند.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا