ارتباطات و فناوري اطلاعاتبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

برتری ارز پایدار تتر بر بیت‌کوین / بیت‌کوین پرکاربردترین ارز رمزنگاری شده جهان نیست

کدام ارز رمزنگاری شده بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ شاید تصور کنید که پاسخ بیت‌کوین است؛ بیت‌کوین ۷۰ درصد از کل ارزش جاری بازار دارایی‌های دیجیتال جهان را شامل می‌شود، ولی جواب شما اشتباه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این بخش مه‌آلود از صنعت مالی، به دست آوردن آمار دقیق از حجم دادوستد کار دشواری است، ولی داده‌های منتشر شده از سوی کوین‌مارکت.کام نشان می‌دهد که توکن تتر از نظر حجم دادوستد ماهانه و روزانه در جایگاه اول قرار دارد. جالب است بدانید که ارزش جاری بازار تتر، در مقایسه با بیت‌کوین ۳۰ برابر کمتر است.

این تامین‌کننده داده اعلام کرده است: برای اولین بار در ماه آوریل بود که حجم تجارت تتر از بیت‌کوین پیشی گرفت. از اوایل ماه اوت به بعد این امر به شکل پیوسته اتفاق افتاده است.

همچنین بخوانید

حجم تجارت ماهیانه تتر در مقایسه با بیت‌کوین ۱۸ درصد بیشتر است؛ از این رو می‌توان ادعا کرد که تتر، مهم‌ترین کوین در اکوسیستم رمزنگاری به شمار می‌رود.

تتر یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده رگولاتورها دیدگاه محتاطانه‌ای در برابر ارزهای رمزنگاری شده در پیش بگیرند و در راستای مبارزه با دستکاری‌های بازار، جلوی صندوق‌های قابل معامله در بورس مرتبط با رمزنگاری را بگیرند.

کانسنسیز نام یک شرکت است که به ارائه تکنولوژی بلاکچین می‌پردازد و لکس سوکولین به عنوان یکی از مدیران تکنولوژی مالی جهانی در این شرکت فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «اگر تتر وجود نداشته باشد، ما حجم بالایی از تراکنش روزانه خود را از دست می‌دهیم. این حجم تقریبا برابر است با یک میلیارد دلار آمریکا.»

تتر پرکاربردترین ارز پایدار جهان است. این گروه از توکن‌ها توسط یک منبع ذخیره‌ای پشتیبانی می‌شوند و با این هدف طراحی شده‌اند که از نوسان‌های قیمت دور بمانند.

طبق گفته‌های سوکولین، این نوع از ارز رمزنگاری شده راهی است که تاجران فعالان بازار از طریق آن می‌توانند به بازار رمزنگاری وارد شوند. در کشورهایی مانند چین که تبادلات رمزنگاری ممنوع است، افراد می‌توانند پشت باجه بروند و به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن، در ازای پرداخت پول نقد تتر دریافت کنند.

وی افزود: «بدین ترتیب، تاجران می‌توانند تتر خود را فروخته و به تجارت بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده بپردازند.»

سیرکل نام یک شرکت است که از یکی از رقبای تتر یعنی ارز پایدار یواس‌دی کوین پیشتیبانی می‌کند. جرمی آلیر که سمت مدیر عامل را در این شرکت به عهده دارد، معتقد است: «بسیاری از مردم آسیایی، این ایده را دوست دارند که ارزهای مذکور خارج از دسترسی دولت ایالات متحده قرار دارند.»

«این یک ویژگی است نه یک مشکل.» نیویورک ارز پایدار تتر را تحت دعوی قضایی قرار داده و اظهار داشته که این ارز زمینه را برای ترکیب منابع فراهم کرده است. این تجربه نشان می‌دهد که برای صدور سکه، حتما باید فرآیندهای تاییدیه و شناخت مشتری را پشت سر گذاشت.

بر اساس گفته‌های آلیر، ۷۰ درصد حجم تجارت رمزنگاری به تاجران آسیایی تعلق دارد. کوین متریکس چند ماه پیش اعلام کرد که به ترتیب در ۴۰ درصد و ۸۰ درصد از کل تراکنش‌های دو صرافی بزرگ جهان، یعنی بایننس و هیوبی از تتر استفاده شده است.

تادئوس تریژا یک دانشمند پژوهش در موسسه تکنولوژی ماساچوست است. او می‌گوید: «بسیاری از مردم نمی‌دانند که از تتر استفاده می‌کنند.»

موسسات مالی سنتی دلواپس این هستند که شاید نتوانند با دقت بالایی مجرمان را شناسایی کرده و جلوی پولشویی را بگیرند؛ به همین دلیل اغلب صرافی‌های رمزنگاری هنوز حساب بانکی ندارند و نمی‌توانند دلارهای مشتریان را نگهداری کنند.

تریژا عنوان می‌کند:

صرافی‌ها تتر را به عنوان جایگزین دلار مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی می‌گوید: «من گمان نمی‌کنم که مردم به تتر اعتماد داشته باشند. آن‌ها بدون این که بدانند از این ارز رمزنگاری شده استفاده می‌کنند و چنین تصور می‌کنند که دلارهای واقعی را جایی در حساب بانکی خود ذخیره کرده‌اند.»

تریژا افزود: «برخی از صرافی‌ها نام صفحه خود را طوری انتخاب می‌کنند که مردم را به اشتباه بیندازد. کاربران این صرافی‌ها تصور می‌کنند که به جای تتر، در حساب خود دلار نگهداری می‌کنند.»

نحوه مدیریت و کنترل تتر، آن را به یک جعبه سیاه تبدیل کرده است.

بیت‌کوین به هیچ کس تعلق ندارد، ولی تتر توسط یک شرکت خصوصی صادر شده که در هنگ کنگ واقع شده و صاحبان آن، مالکیت صرافی رمزنگاری بیتفینکس را نیز به عهده دارند.

جزئیات مکانیسمی که باعث می‌شود میزان ذخیره تتر افزایش یا کاهش پیدا کند، نامشخص است.

ارز تتر به شکل مجزا مورد ارزیابی و رسیدگی قرار نمی‌گیرد؛ از این رو این پرسش که چه مقدار از ذخیره تتر توسط پول فیات پشتیبانی می‌شود، فعلا بی‌جواب مانده است.

در ماه آوریل تتر فاش کرد که ۷۴ درصد از این ارز توسط پول نقد و اوراق بهادار کوتاه‌مدت پشتیبانی می‌شود؛ این در حالی است که پیش‌تر اعلام شده بود ۱۰۰ درصد ذخیره ارز پایدار تتر تحت پشتیبانی پول نقد قرار دارد.

شفاف‌سازی مذکور بخشی از تحقیقاتی بود که توسط دادستانی نیویورک علیه تتر در جریان است. این مقام رسمی، شرکت عرضه کنده تتر را متهم کرده که ۸۵۰ میلیون دلار از سرمایه مشتریان را با منابع شرکت ترکیب کرده و این موضوع را پنهان نگه داشته است.

جان گریفین یک استاد امور مالی در دانشگاه تگزاس آستین است. او اعلام کرده که دستکاری‌های کمپانی صادر کننده تتر تاثیر چشمگیری در افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ داشته است.

سال گذشته بلومبرگ گزارش کرد که وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در مورد نقش تتر در دستکاری‌های بازار سال ۲۰۱۷ تحقیق می‌کند.

.

آسودگی در برابر خطر

گریفین اظهار داشت: «اعمال کنترل توسط اعضای متمرکز، هدف اصلی بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز را زیر سوال می‌برد.»

ارزهای پایدار با هدف کنار گذاشتن قدرت‌های دولتی ایجاد شده‌اند، ولی به جای آن، کنترل را به دست شرکت‌های بیگ تک می‌سپارند. شرکت‌های بیگ تک در مقایسه با دولت احساس مسئولیت‌پذیری کمتری دارند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ایده ارزهای پایدار از نظر تئوری جذاب است، ولی در عمل ریسک بالایی دارد، احتمال سوءاستفاده از آن زیاد است و گرفتار همان مشکلاتی می‌شود که گریبان ارزهای فیات سنتی را نیز گرفته بود.

دن رایخمان، پیش‌تر ریاست تکنولوژی‌های تجاری گلکسی دیجیتال را به عهده داشت و اکنون مشغول توسعه یک پلتفرم برای صدور دارایی‌های دیجیتال است. او می‌گوید:«تتر کلید پیشرفت صرافی‌های رمزنگاری است، به همین دلیل صرافی‌های مذکور تلاش می‌کنند این ارز را از تنگنا نجات دهند.»

وی افزود: «این حمایت ضمنی از سوی صرافی‌ها باعث شده تا تتر به حرکت صعودی خود ادامه دهد.»

طی سال گذشته تعداد زیادی از ارزهای پایدار وارد بازار شده‌اند که اکثر آن‌ها مورد ارزیابی و قانون‌گذاری نیز قرار گرفته‌اند؛ با این حال، تتر هنوز هم محبوب‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

آرون براون یک سرمایه‌گذار است و به عنوان نویسنده در بلومبرگ آپینیون فعالیت می‌کند. وی معتقد است: «تتر از سال ۲۰۱۴ در بازار حضور داشته و به عنوان یک عضو قدیمی در فضای رمزنگاری، توانسته ارزش خود را حفظ کند. من نمی‌گویم که تتر عالی است. در واقع استفاده از ارز پایدار تتر آسان است و چنین به نظر می‌رسد که این مزیت به ریسک بالای آن چربیده باشد.»

 

 

منبع
استار

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا