انرژی

چین بزرگترین مشتری پتروشیمی ایران شد/ کره از لیست مشتریان حذف شد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، فریبرز کریمایی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفت: در طول سه سال گذشته با وجود تحریم‌ها، روند تولید و صادرات محصولات پتروشیمی رو به افزایش بوده است.

معاون انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه سال ۱۳۹۲ تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به حدود ۴۰.۵ میلیون تن رسید، تصریح کرد: این رقم در سال ۱۳۹۳ به حدود ۴۴.۵ میلیون تن و سال گذشته به ۴۶.۵ میلیون تن رسید و پیش بینی‌ها هم نشان می‌دهد امسال تولید محصولات پتروشیمیایی از مرز ۵۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ایران سال گذشته حدود ۱۸.۸ میلیون تن مصحول پتروشیمی و پلیمری صادر کرد که در مقایسه با سال ۹۳ افزایشی حدود سه میلیون تنی را تجربه می‌کند، اظهار داشت: در طول پنج سال گذشته تاکنون تغییراتی در روند صادرات پتروشیمی ایران به بازارهای مختلف به وجود آمده است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در طول در سال‌های ۸۵ تا ۸۹  که تقریبا قبل از تحریم است، حدود ۱۱ درصد بازار پتروشیمی کشور مربوط به اروپا بوده، این درحالی است که در پنج سال اول دهه ۹۰ به ۱.۸ درصد یافته است، تبیین کرد: این رقم در سال ۹۴ به حدود ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

کریمایی با اعلام اینکه در این مدت، بازار مصرف محصولات پتروشیمی ایران در آسیای جنوب شرقی به طور خیلی جزئی تقویت شده است، تاکید کرد: در این طول این مدت بازار خاور دور شامل کره جنوبی و ژاپن را به طور چشمگیری از دست دادیم.

این مقام مسئول، ادامه داد: به عبارت دیگر در حال حاضر این دو، کشورهای محتاط و حساسی هستند و از لحاظ ارزشی از ۲۱ درصد سهم بازار پتروشیمی ایران در دوره اول، در دوره دوم به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته و در سال ۹۴ این سهم به ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

معاون انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد: در این مدت بازار چین در این دوره خیلی تقویت شد به طوری که سهم آن از بازار پتروشیمی ایران در دوره اول ۱۹ تا ۲۰ درصد بود و در دوره دوم به ۳۹ درصد افزایش یافته است.

وی با یادآوری اینکه در سال ۹۴ از لحاظ ارزشی حجم صادرات پتروشیمی ایران به چین به ۵۷ درصد رسیده است، گفت: همچنین بازار خاورمیانه شامل کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه از جمله بازارهایی بود که تقریبا آسیب دیدیم و از سهم حدود ۲۸ درصد ارزشی به ۱۸ درصد رسیده است.

کریمایی با بیان اینکه سال گذشته سهم خاورمیانه از بازار پتروشیمی ایران به ۲۳ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد:  در این مدت هند هم از جمله بازارهایی بود که تقویت شد ولی نه به اندازه چین، به طوری که سهم ارزشی این کشور از بازار ایران در دوره اول ۹ درصد بود که در دوره دوم به ۱۱ درصد رسید و در سال ۹۴  نیز در همان حدود ۱۱ درصد باقی ماند.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه بحث آفریقا هم بازاری است که از ابتدا روی آن خوب کار نکردیم و در دوره اول کمتر از یک درصد در بازار آفریقا سهم داشتیم که در دوره دوم ناچاراً تا حدود ۶.۵ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ به ۸.۵ درصد رسید اما حرکت به سوی این بازار تصمیم بسیار خوبی است، زیرا بازار بزرگی است و با حضور کشورهای در حال توسعه، تقاضا بسیار بالاست و می‌توانیم روی آن بازار حساب کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا