خودروصنعت، معدن، تجارت

قلب ایرانی خودروی ۳۰۱ درمدار تولید

گروه صنعتی ایران خودرو در راستای سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بومی سازی فن آوری تولید و استفاده از ظرفیت های داخلی، موتور ای. سی. ۵ طراحی کرد که این موتور قابلیت نصب در پژو ۳۰۱ را دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، موتور ای. سی. ۵ با استفاده از تکنولوژی CVVT ( کنترل پیوسته و متغییر سوپاپ ها) و با با بیش از ۸۰  درصد ساخت داخل تولید می شود .  

تاکنون ۵۰ دستگاه از موتور EC5  تولید شده و این موتور که بر پایه موتور تی. یو. ۵ طراحی شده است، با توجه به الزامات زیست محیطی مصوب دولت ، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می کند و دوستدار محیط زیست به حساب می آید.
حجم موتور ۳۰۱ ، ۱.۶ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۴ هزار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.
همچنین توان و گشتاور موتور۵ EC  به میزان ۴ تا ۷ درصد نسبت به موتور TU5 افزایش یافته است. این موتور ازآزمون های عملکردی مختلف و شرایط آب و هوای متفاوت سربلند بیرون آمده است.در مجموع، می توان گفت، این موتور منحنی گشتاور یکنواخت تری دارد که باعث کاهش مصرف سوخت آن شده است.

 

 

منبع
پایگاه اطلاع‌رسانی ایران‌خودرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا