بورسبورس اوراق

ادامه روند صعودی بازار سهام تا پایان سال/ در شرایط کنونی بازارهای موازی قدرت جذب نقدینگی نخواهند داشت

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد بازار دلایل فنی دارد و‌ادامه دار خواد بود گفت: شرکت‌های دارایی محور بیشترین نقش را در وضعیت رشد فعلی ایفا خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سنا؛ نیما پروانی، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند صعودی بازار، ادامه‌دار خواهد بود، گفت:در واقع رشد بازار بیشتر دلایل فنی دارد و باید از چند جنبه به بررسی آن پرداخت؛ البته بخش مهمی از روند صعودی بازار مربوط به همسان‌سازی با نرخ ارز است. سال گذشته با توجه به جهش نرخ ارز، بازارهای موازی تعدیل نرخ کردند، اما بازار سرمایه با توجه به تاخیر در تاثیرپذیری، در حال تعدیل نرخ و قیمت‌ها است.

وی اظهار کرد: بازارهای موازی به قدر کافی اشباع شده و دیگر قدرت جذب نقدینگی را ندارد، در این شرایط بازار سهام هم به قدر کافی رشد می‌کند و هم بازار مناسبی برای جذب نقدینگی سرگردان و مازاد است و پیش بینی می شود روند صعودی بازار ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص دلایل دیگر تداوم روند صعودی بازار تصریح کرد: عامل دیگر روند صعودی بازار مربوط به شرکت‌های ‪P/E‬ محور است. شرکت‌هایی که شفاف بوده و اطلاع رسانی دقیق و کافی دارند. سود و زیانشان‌ قابل محاسبه بوده و میزان تولیدشان مشخص است. بیشتر این شرکت‌ها شرکت‌های بزرگی مانند گروه فولادی‌ها، مس، پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها و… هستند.

وی اضافه کرد: این شرکت‌ها از مهمترین سهم هایی هستند که می‌توانند نقدینگی جدید جذب کنند. بیشتر این سهام، به عنوان سهام ارزنده در بازار شناخته شده و در اغلب مواقع مورد اقبال بازار هم هستند، همچنین این شرکت‌ها توانستند تا حدود زیادی ریسک بازار را کم کنند. ‌

به گفته پروانی در حال حاضر بازارهای موازی به قدر کافی اشباع شده و تا افزایش متناسب قدرت خرید و تعدیل قیمت قدرت جذب نقدینگی ندارند؛ اما بازار سهام به قدر کافی هم رشد می‌کند و هم بازار مناسبی برای جذب نقدینگی سرگردان و مازاد است.

این مدیر بازار سرمایه، دلیل دیگر رشد بازار را به قانون جدید تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها مرتبط دانست و افزود: شرکت‌هایی مانند نیروگاه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و به طور کلی شرکت‌هایی که شاید تولید چندان زیادی نداشته ولی «دارایی محور» هستند، بیشترین سهم را در روند صعودی بازار و جذب نقدینگی جدید دارند.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به میزان نقدینگی سرگردان و اشباع بازارهای دیگر نه تنها تا پایان سال، بلکه تا پایان دولت دوازدهم روند صعودی بازار ادامه دارد و ریزش قابل ملاحظه، مشابه آنچه که در سال ۹۲ رخ داد، اتفاق نمی‌افتد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا