انرژی

هر ۴۵ روز یک تصفیه خانه در کشور به بهره‌برداری می رسد

وزیر نیرو گفت: هر ۴۵ روز یک سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد که این شاخص توسعه یافتگی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از روابط عمومی استانداری رضا اردکانیان ظهر امروز شنبه، ۱۳ مهر ماه در آیین بهره‌برداری از فاضلاب شهر سی‌سخت با اشاره به مشکلاتی که فاضلاب برای محیط زیست ایجاد می‌کند، افزود: در سال‌های اخیر ادبیات فاضلاب در حال از بین رفتن است و از فاضلاب به عنوان یک منبع مهم آب یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب به عنوان آب خاکستری نامیده می‌شود، اظهارکرد: بخش صنعت توجه و نگاه ویژه‌ای به فاضلاب به عنوان یک منبع مهم آب دارد و ترجیح می‌دهند آب مورد نیاز خود را از این بخش تامین کنند.

وزیر نیرو با اشاره به شاخص‌های توسعه یافتگی خاطرنشان کرد: امروزه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی میزان تاسیسات فاضلاب است که نشان می‌دهد دولت‌ها، مردم، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران با چه هوشمندی این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند.

اردکانیان تصریح کرد: در کشور ایران در دوره دوم پهلوی که ۳۷ سال بود ایران سرشار از منابع نفتی بود از سوی دیگر جمعیت آن سال‌ها ۴۰ درصد جمعیت کنونی بود و دسترسی به فناوری دنیا محدود نبود اما زمانی که رژیم ساقط شد کل سیستم فاضلاب به اندازه انگشتان یک دست نبود و تنها ۴ یا ۵ سیستم فاضلاب در کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: هیچ کدام از این ۴ یا ۵ سیستم فاضلاب قادر نبود یک شهر را پوشش دهد اما به برکت جمهوری اسلامی ایران با بهره‌برداری از سیستم فاضلاب سی‌سخت ۲۲۸ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور احداث شده است.

وزیر نیرو عنوان کرد: در یک دوره ۴۰ ساله با توجه به هشت سال جنگ و مشکلات کشور توانستیم ۲۲۸ سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب احداث کنیم و هر ۴۵ روز یک سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد که این شاخص توسعه یافتگی است.

اردکانیان بیان کرد: رسیدن به این میزان توسعه نیازمند رشد بخش دانشگاهی، توسعه ظرفیت ساخت و ساز شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری و سازندگان تجهیزات است که به برکت فداکاری و شایستگی مردم این سرزمین ایجاد شده است.

گفتنی است که فاز نخست شبکه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا با ظرفیت روزانه یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب امروز شنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این طرح شامل ۱۸ کیلومتر شبکه جمع اوری فاضلاب در قطر های ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی متر، ۱.۷ کیلومتر خط انتقال به قطر ۵۰۰ میلی متر و واگذاری یک هزار و ۲۵۴ انشعاب فاضلاب خانگی است. هزینه سرمایه گذاری فاز نخست این تصفیه خانه تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال بوده و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر برای اجرای فاز دوم آن مورد نیاز است. 

جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهری سی سخت تا افق ۱۴۱۵ به منظور ارتقای بهداشت عمومی، بهبود در وضعیت زیست محیطی و بازچرخانی آب در محل اجرای پروژه از جمله اهداف این طرح که عملیات احداث فروردین ماه سال ۹۶ بود، است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا