بانک و بیمهبیمه

آئین نامه‌ها برای شرکت‌های بیمه‌ای دست و پا گیر است

 

یک عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری بیان کرد: در حال حاضر بزرگترین شرکت بیمه در ایران از نظرتوانگری مالی در رتبه پایین تر از بخش خصوصی قراردارد در صورتیکه درست‌ترین شرکت خاورمیانه بوده و هست این شرکت تعهدات زیادی را می‌پذیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از چابک آنلاین، آیت کریمی ادامه داد: برای افزایش توانگری شرکت‌های بیمه‌ای، بازار سرمایه باید متنوع شود تا شرکت‌های بیمه‌ای برای ذخایر خود بتوانند فرصت‌های سرمایه گذاری متنوعی داشته باشند در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته بیمه‌گران در دنیا به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری‌ها به تنهایی جوابگوی زیان بیمه‌گری نیست.

وی، افزود:در شرکت های بیمه ، صدور خسارت و درآمد حق بیمه باید هم تراز باشند و ۵ تا ۱۰ درصد هم سود بیمه گری عاید شرکت‌های بیمه شود.

وی عنوان کرد: تنوع فرصت های سرمایه گذاری اندک و موقعیت آنها برای شرکت‌های بیمه جالب نیست زیرا شرکت‌های بیمه به دلیل نیاز به نقدینگی وارد سرمایه گذاری های خیلی بلندمدت نمی شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری تصریح کرد: سرمایه تا ۴۰ درصد باید نقد یا قابل تبدیل به نقد باشد وشرکت های بیمه نمی توانند میزان بالایی از سرمایه خودرا در بازار سهام وارد کنند زیرا عملیات بیمه گری خود دارای ریسک است و بازار سهام می شود ریسک دوم.

کریمی اظهار کرد: دلیل اینکه شرکت های بیمه  با وجود زیان ده بودن بیمه نامه خودرو در این زمینه فعالیت می کنند این است که بازار خودرو یک بازار اجباری است و دلیل دیگر این که بازار بزرگی است و قانون اعداد بزرگ در بیمه نامه اتومبیل می تواند پیاده شود.

وی ادامه داد: بخصوص بیمه نامه شخص ثالث که  اجباری و ناشی ازقانون است بنابراین بیمه نامه شخص ثالث قابل فسخ نیست و برای شرکت بیمه یک مزیت بزرگ دارد که یک جریان نقدینگی روزمره به شرکت می‌آورد بنابراین می تواند  ذخائر خود را در پروژه های دیگر سرمایه گذاری کند که هزینه های روزانه و جزئی با آن بر طرف می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری گفت: درحال حاضر ماشین آلات کارخانجات مستهلک شده و صنعت بیمه با احتیاط بیمه می کند و نرخ مناسب اعمال نمی شود شرکت های بیمه ی نوپا هم توان عرضه محصولات جدید را ندارند برای عرضه محصول جدید ابتدا باید نیاز بازار ارزیابی و شناسایی بعد محصول  طراحی شود.

وی عنوان کرد: بازار در حال حاضر نیاز به محصولات جدید بیمه ای  ندارد زیرا توان مالی تولید کنندگان پایین است و سیستم های بیمه ای که به نفع بیمه گزار بیمه نامه صادر کنند وجود ندارد و همچنان براساس سرمایه بیمه نامه صادر می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری افزود: در حال حاضر بیمه نامه‌های عمری که توسط شرکت های بیمه ای عرضه می‌شود دارای مزیت نسبی برای جامعه بیمه گزاران نیست و همان بیمه نامه های سنتی است که  به آن بیمه نامه های عمرو سرمایه گذاری اضافه شده اما سرمایه گذاری یک انتخاب  نیست.

وی ادامه داد: یک درصدی را باید در تولیدی و یک درصد را در مسکن و..سرمایه گذاری کرد ولی عملا این بازارها مشخص شده نیست و سرمایه گذار هم که شرکت بیمه است می ترسد سرمایه خود را در این بازارها ببرد زیرا شرکت بیمه هر روزه نقدینگی لازم دارد.

عضوهیئت مدیره شرکت بیمه آسماری اظهار کرد: برخی آئین نامه ها برای شرکت های بیمه ای دست و پا گیر می شود مصوباتی قابل اجرا هستند که شرکت های بیمه بتوانند از ظرفیت بیمه گری خود استفاده کنند دلیل عمده این موضوع که  برخی از شرکت های بیمه قادر به اجرای بعضی از مصوبات شورای‌عالی بیمه نیستند  نداشتن تخصص و تجربه برای اجرای مصوبات است.

کریمی بیان کرد: درحال حاضر در شرکت های بیمه ای  دانش و تخصص کم است و تصدی مشاغل عمدتا در اختیار اشخاصی است که تجربه و دانش کافی را ندارند و سرمایه گذاری با سهام داری تقریبا یکی شده است در صورتیکه مدیریت شرکت بیمه باید دست افراد تحصیل کرده و دارای تجربه خود رشته های بیمه ای باشد.

وی عنوان کرد: اگر شرکت های بیمه ای را بررسی کنید بسیاری از اعضای هیئت مدیره واجد شرایط نیستند زیرا در آئین نامه ها به ظرفیت و پتانسیل و تعداد آدم های متخصص بازار توجهی نشده است اداره شرکت باید توسط افراد با صلاحیت که شرایط لازم را دارند انجام شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا