امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ذخیره سازی ۸۰هزار تن خرما برای رمضان۹۶

یک مقام مسئول با بیان اینکه ۱۶ درصد خرمای جهان در ایران تولید می‌شود، گفت: ذخایر خرما برای ماه رمضان امسال، حدود ۸۰ هزار تن بوده و که نزدیک به ۴۰هزارتن آن، خرمای مضافتی است.

ابوالقاسم حسن‌پور در گفتگو با آرمان اقتصادی، مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کمبود خرما باعث افزایش قیمت این محصول در بازار شده است را رد کرد و اظهار داشت: ما هیچ مشکلی در تولید این محصول در کشور نداریم.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در جهان، ۷.۵ میلیون تن خرما تولید می‌شود، افزود: بیش از یک میلیون تن از این محصول، در ایران تولید می‌شود؛ به عبارتی می‌توان گفت حدود ۱۶ درصد خرمای جهان در کشور ما تولید می‌شود.

همچنین بخوانید

وی اضافه کرد: تولید این محصول در استان‌های مختلف از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه و حتی یزد و اصفهان صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، بیشترین میزان تولید خرما را مربوط به استان‌های خوزستان، فارس، جنوب کرمان، کرمان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دانست.

حسن پور، با بیان اینکه بیش از ۱۲ رقم تجاری خرما در کشور داریم، افزود: تولید خرما در سال ۹۵ بیش از یک میلیون و صد هزارتن بوده است و برآورد می‌شود میزان تولید این محصول در سال‌جاری بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن باشد.

وی ادامه داد: ارقامی مانند مضافتی، کبکاب، شاهانی، استعمران و ربی از جمله ارقامی هستند که مردم بیشتر آن‌ها را مصرف می‌کنند، که برای ماه مبارک رمضان ذخایری که در این زمینه در سردخانه‌ها وجود داشته، وارد بازار شده و مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای رمضان امسال، حدود ۸۰ هزارتن ذخیره خرما در انبارها و سردخانه‌ها داشتیم که نزدیک به ۴۰ هزارتن آن خرمای مضافتی بوده است.

حسن پور اضافه کرد: معمولاً هر فرد برای ماه مبارک رمضان، بیشتر از یک کیلوگرم خرما مصرف نمی‌کند که بر همین اساس، ما کمبودی در این زمینه نداریم.

  

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا