تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی طی ۱۰ سال

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمهوری اسلامی با توجه به ساختار تجارت و تولید کشور در بازه زمانی حداقل ۸ تا ۱۰ سال می تواند به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «حمید زادبوم» در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه ایران عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است، افزود: در این راستا تشکیل ستاد هماهنگی الحاق ایران به سازمان مزبور با هدف فعال سازی جلسات گذشته و آشنایی با موافقت نامه های این سازمان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه از اواخر سال ۹۷ موضوع تشکیل ستاد هماهنگی ایران به سازمان تجارت جهانی مطرح بوده است، اظهارداشت: در حال حاضر جلسات ستاد مدنظر برگزار می شود.

همچنین بخوانید

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: جلسات ستاد مزبور در سطح معاونان وزاری دستگاه های مرتبط با تجارت و توسعه بازرگانی ایران با سایر کشورها برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت: علاوه براین کارشناسان ذیربط موضوع مربوطه در هر دستگاه با گذراندن دوره های آموزشی در سازمان توسعه تجارت می توانند با مقررات سازمان تجارت جهانی و دانش روز آشنا شوند.

زادبوم با بیان اینکه ایران چند سالی که به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهانی نقش آفرینی می کند، افزود: این مهم برای تولیدکنندگان داخلی نشانه ای است تا کالاهای خود را متناسب با استاندارهای جهانی تولید کنند.

وی با اعلام این مطلب که برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی مسیر طولانی است، اظهارداشت: در این راستا باید اقدام هایی در کشور انجام و ساختار اقتصادی متناسب با شرایط جهانی در تجارت باشد تا آماده الحاق شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به اینکه با وجود جنگ تحریمی ظالمانه تجار ایران در شرایط نابرابر با سایر تجار جهان هستند، ادامه داد: حرکت به سمت نظام تجارت جهانی در شرایطی که برخی نابرابر و ناعادلانه در این مسیر اختلال ایجاد می کنند بیانگر یک علامت بین المللی خوب و مناسب است.

وی با بیان اینکه تحریم ها اقتصاد و تجارت کشور را هدف خود قرار داده اند که این هدف گذاری تا حد زیادی ناموفق بوده است، گفت: با وجود این باید در مسیری گام برداشت تا تولید در کشور ضمن تامین نیاز داخلی صادرات محور باشد همچنین باید در زنجیره های جهانی ارزش قرار گرفت تا امکان حذف از این زنجیره ها به حداقل برسد.

زادبوم با تاکید بر اینکه تولید در کشور باید رونق داشته، صادرات محور باشد و در زنجیره های جهانی ارزش قرار گیرد، افزود: در چنین شرایطی پیوستن به سازمان تجارت جهانی هراس آور نخواهد بود.

وی در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: بنابراین حرکت به سمت ایجاد زیرساخت های مناسب برای تولید، رونق تولید و مناسب کردن تولید برای صادرات و در مراحل بعد بازار یابی باید در دستور کار قرار گیرد تا در تجارت جهانی جایگاه بهتری به دست آورد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا