بورسبورس اوراق

معارفه «کویر» برگزار شد/ بیش از ۲هزار میلیارد تومان در آمد عملیاتی سال‌۹۷

معارفه شرکت فولاد سپید فراب کویر بعداز ظهر روز گذشته با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره این شرکت و تعدادی از فعالان بازار سرمایه به منظور عرضه اولیه ۱۰ درصدی در هتل سیمرغ برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ شرکت نامبرده از سال ۸۱ در زمینه فولاد راه‌اندازی شد. فولاد سپید فراب کویر در تولید میلگرد کلاف صنعتی و ساختمانی در بخش خصوصی فعال  و بعد از سه سال از شروع فعالیت به ظرفیت اسمی رسید و از سال ۹۰ اقدام به فروش صادراتی محصولات به تعدادی از کشورهای همسایه کرد.

لازم به ذکر است هرمزی نژاد معاون مالی «کویر» درخصوص عملکرد مالی شرکت طی سه سال گذشته گفت: این شرکت دارای دو خط تولیدی انواع میلگرد فولادی و آلیاژی  است، که خط دوم با ظرفیت اسمی ۵۵۰ هزار تن در سال ۹۵ راه اندازی شد. با این خط جدید، پروانه اسمی بهره‌برداری به ۹۰۰ هزار تن افزایش یافت و در اولین سال راه اندازی خط دوم به تولید ۹۳۸ هزار تن رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: طی دو سال گذشته با توجه به رکود اقتصادی و عواملی همچون نوسان نرخ ارز میزان تولیدات به ۳۰ درصد کمتر از ظرفیت اسمی کاهش یافت؛ اما با تامین مواد اولیه و برنامه ریزی مالی، سهم حداکثری در بازار حفظ شد. بر این اساس، درآمدهای عملیاتی در سال ۹۶ بیش از هزار میلیارد تومان و در سال ۹۷ به ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

هرمزی نژاد با بیان اینکه ارزش اسمی هر سهم این شرکت در جریان تبدیل به سهامی عام شدن از ۱۰۰۰ به ۱۰۰ تومان تقلیل پیدا کرد، افزود: با در نظر گرفتن افزایش از ۲۴۰ میلیون سهم به ۲.۴ میلیارد سهم، EPS به ۱۶۱۰ تومان می رسید. همچنین در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۸۸۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی و ۱۶۰ میلیارد تومان سود خالص حاصل شده است.

این عضو هیئت مدیره در خصوص صادرات شرکت اضافه کرد: این شرکت به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، کویت، عمان، قطر ،ترکیه، آذربایجان، اردن، تانزانیا، گرجستان، ارمنستان، امارات، جیبوتی و روسیه صادرات داشته است.باتوجه به اینکه در برنامه شرکت سهم ۳۰ درصدی از صادرات دیده شده بود اما در ۶ ماهه نخست سال گذشته حدود ۴۳ درصد صادرات داشتیم.

هرمزی نژاد درخصوص اثر تحریم‌ها بر صادرات محصولات گفت: نمی توان این اثرات را نادیده گرفت ضمن اینکه در سال ۹۵ چهار بخشنامه از سوی وزارت صنعت صادر شده که هر بخشنامه، بعدی را نقض یا تغییر می دهد، با این حال گزارش کلیه فروش های صورت گرفته به بانک مرکزی داده شده و در سامانه سنا مشهود است. مواد اولیه بصورت عمده از شرکت های بنامی همانند چادرملو، فولاد  آلیاژی ایران، فولاد خوزستان و آهن و فولاد ارفع تامین می شود .

در ادامه احمد خوروش مدیرعامل شرکت با اشاره به اینکه «کویر» با رصد بازار میزان تولیدات را سنجیده و محصول نسبت به بازار و عدم سبقت رقبا قیمت گذاری می شود اظهار داشت:  در سال ۹۵ بازار میلگردهای ساختمانی، بسیار خواهان داشت و با رکورد ۹۳۰ هزار تنی روبرو شدیم. اما طی سال ۹۶ به دلیل یک سری موانع مصرف داخلی، کلیه تولیدکنندگان ساختمانی و فولادی با کاهش تولید روبرو بودند.در سال ۹۷ هم ضمن افزایش نرخ ارز با حمایت سهامدار بهترین وضعیت را رقم زد و طی ۶ ماهه سال جاری نیز ۴۵۰ هزار تن تولید شده که بیش از نیمی به محصولات صنعتی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: میزان تولیدات ۶ ماهه سال جاری تقریبا به اندازه کل فروش سال گذشته است. برای گزارش ارزش گذاری محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده و از تولید سال جاری انتظار بیش از ۹۰۰ هزار تن می‌رود.

خوروش در خصوص برنامه افزایش سرمایه هم گفت: شرکت در حال در حاضر برنامه‌ای برای اجرای این امر نخواهد داشت.

 

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا