بانکبین الملل

نگرانی رئیس بانک جهانی از شرایط اقتصادی جهان

رئیس بانک جهانی اوضاع اقتصاد جهانی را بسیار شکننده توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، دیوید مالپاس، رئیس آمریکایی بانک جهانی با ابراز نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و مشخص نبودن چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت که اقتصاد جهانی در مقطع شکننده‌ای قرار دارد. مالپاس که برای شرکت در همایش مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به شهر مونترال کانادا سفر کرده بود گفت که به نظر می رسد رشد اقتصادی امسال جهان به طور متوسط حتی از پیش بینی قبلی ۲.۶ درصدی نیز ضعیف تر باشد چرا که ریسک‌های تجاری و سیاسی در جهان افزایش یافته اند.

رئیس بانک جهانی با هشدار مجدد نسبت به وجود ریسک های متعدد بر سر راه اقتصاد جهانی گفت که اکتبر ماه مهمی برای اقتصاد خواهد بود. قرار است این ماه مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین پس از یک وقفه دو ماهه از سر گرفته شود و در آخر این ماه نیز مهلت قانونی برای رسیدن به توافق بر سر برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا به پایان خواهد رسید. انتخابات کانادا نیز در همین ماه برگزار خواهد شد.

همچنین بخوانید

مالپاس با انتقاد از نرخ بهره پایین یا منفی گفت که در حال حاضر ۱۵ تریلیون دلار اوراق قرضه با نرخ بهره صفر یا منفی منتشر شده است که این حجم از ” سرمایه یخ زده” مانعی جدی برای سرمایه گذاری‌های جدید خواهد بود.

مالپاس که فوریه سال گذشته توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تصدی این سمت پیشنهاد شد از جمله مخالفان رویکرد چین در عرصه تجاری و طرفدار تعریف مجددی از نظم نوین اقتصادی در سطح جهان است. وی ماه آوریل امسال به ریاست بانک جهانی رسید و دوره وی پنج ساله خواهد بود.

البته تنها رئیس بانک جهانی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان نگران نیستف صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌تر با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده بود متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری به ۳.۲ درصد برسد که ۰.۷ درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا