بورسبورس اوراق

افت بیش از ۲درصد شاخص کل برای دومین بار درهفته/ افت۶هزار واحدی شاخص

با پایان یافتن معاملات امروز، شاخص کل تحت تاثیر فشار عرضه و تشکیل صف‌های فروش در برخی گروه‌ها با بیش از ۶ هزار واحد افت برای دومین بار درهفته بالای دو درصد تنزل یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات چهارمین روز هفته بازار سهام در حالی پایان یافت که به اعتقاد کارشناسان  شاخص کل بورس تهران   فاز اصلاحی به خود گرفت و در پایان با افت بیش از ۶هزار واحد به میانه‌های کانال ۳۱۴ هزار واحدی تنزل یافت و  برای دومین بار در هفته جاری افت بیش از ۲درصد را به خود ببیند.

تشکیل صف‌های فروش به خصوص در گروه‌هایی همچون بانکی و خودرویی و فشار عرضه از سوی معامله‌گران را می‌توان علت اصلی نزولی شدن شاخص کل قلمداد کرد.

از میان گروه‌های معاملاتی، شدیدترین افت به بانکی‌ها اختصاص یافت، که در صدر آن‌ها می‌توان به «وبملت» اشاره کرد و پس از آن «وبصادر» و «وپاسار» با فشارعرضه قابل توجه و افت چشمگیر بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بورس تهران داشتند و سپس فلزی-معدنی‌ها مانند: «فولاد» و «ومعادن» رتبه‌های بعدی را از این حیث به نام خود ثبت کردند. شایان ذکر است نفتی‌ها گرچه همانند روز گذشته اثر مثبت خود را بر دماسنج بورس اعمال کردند اما فشار فروش و کاهش تقاضا به حدی بود که سبزپوشی این گروه موثر واقع نشد و آن‌ها نتوانستند مانع از افت بیشتر شاخص کل شوند.

گرچه حجم ورودی نقدینگی بالاخص در میان افراد تازه وارد شدت بیشتری داشته و این مهم پیش‌بینی روزهای آتی را کمی دشوار ساخته، اما در این میان بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند، معامله‌گران از بروز رفتارهای هیجانی پرهیز کرده و نسبت به ادامه روند دادوستدها رفتار منطقی‌تری رابه نمایش بگذارند.

گفتنی است نکته امیدوار کننده در  پایان معاملات روز جاری افزایش ارزش معاملات و کاهش صف خرید در نمادهای بانکی بود، به گونه‌ای که صف فروش «وبملت» تا حد قابل توجهی کاهش یافت و صف فروش «وبصادر» تا یک ساعت پیش از خاتمه معاملات تقلیل رفت.

از طرفی ارزش معاملات امروز بورس تهران در پایان، تا آستانه ۳ هزارمیلیارد تومان پیشروی کرد و نسبت به روز گذشته ۸ درصد افزایش داشت. ارزش معاملات خرد هم هزارو ۷۸۵ میلیارد تومان به ثبت رسید.

درمیان گروه‌های معاملاتی بیشترین بازدهی به وسایل ارتباطی و درمقابل کم‌ترین به محصولات چرمی تعلق گرفت.

همچنین از بین  صنعتی‌ها هم بانک‌ها همچنان پیشتاز برترین‌های این بخش بودند و پس از آن‌ها صنایع شیمیایی، خودروسازی و فرآورده‌های نفتی حائز رتبه‌های دوم تا چهارم شدند.

گفتنی است در سمت دیگر معاملات، آیفکس هم با افت ۹۰ واحدی همراه شد و تا راتفاع ۴هزارو ۱۲۱ واحد عقب نشست. همچنین ارزش معاملات فرابورسی هزارو ۲۹۷ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد فرابورس ۹۶۴ میلیارد تومان به ثبت رسید.

 

از طريق
میلاد عبداللهی
منبع
اقتصادآنلاین 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا