امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

لزوم انتقال کشت سبزی و صیفی به فضای گلخانه

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به محیط گلخانه در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «غلامرضا تقوی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این انتقال کشت به منظور افزایش بهره وری، حفظ منابع آب و خاک کشاورزی، صرفه جویی و ارتقای بهره وری آب، افزایش عملکرد تولید، تولید محصولات کشاورزی در خارج از فصل و آزادسازی اراضی برای کشت محصولات کم‌آب بر با ارزش اقتصادی بالا انجام می شود.

وی همچنین اظهارداشت: توسعه گلخانه ها از برنامه های اولویت دار وزارتخانه و همینطوردر برنامه پنجساله ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی به این مهم تاکید شده است.

همچنین بخوانید

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون بیش از ۳۲ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید می شود که از این میزان تولید کمتر از سه میلیون تن مربوط به داخل گلخانه هاست.

وی به رادیو اقتصاد افزود: تولید سبزی و صیفی در فضای بازار با مصرف آب زیادی همراه است.

تقوی ضمن اشاره به اینکه کشور در شرایط حاضر با تغییر اقلیم مواجه است، اظهارداشت: اگر بدین شکل کشت ها در فضای باز بدون ملاحظه و مباهات ادامه پیدا کند منجر به کم آبی، خشکسالی و از دست دادن خیلی از اراضی کشت خواهیم شد.

وی گفت: توسعه گلخانه ها و انتقال کشت امروز دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی ابلاغیه ایی در راستای توسعه کشت محصولاتی مانند فلفل و خیار در گلخانه ها را صادرکرد.

وی در ادامه مصاحبه اظهارداشت: این مهم باید تا سال ۱۴۰۰ بطور قطعی و فراگیر در همه استان های کشور اتفاق بیفتد.

تقوی گفت: تمامی حمایت های تسهیلاتی و ارزی از این پس به کشت های فلفل و خیار گلخانه ای تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر تحولات خوبی در زمینه تنوع کشت در فضای گلخانه ای ایجاد شده که این روند باید با شدت و حدت ادامه پیدا کند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بطورکلی با توجه به شرایطی که اکنون از لحاظ تامین منابع آب در کشور وجود دارد توسعه و گسترش گلخانه ها یک راهبرد ویژه است.

وی در ادامه افزود: توسعه کشت گلخانه ای یکی از ضروریات افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا