بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

زیرساخت‌های ایجاد شده توسط شاپرک در کشور کم‌نظیر است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در بازدیدی از شرکت شاپرک در جریان اقدامات، دستاوردها و برنامه‌های این شرکت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط‌عمومی شاپرک، مهران محرمیان عصر روز سه‌شنبه با حضور در شرکت شاپرک ضمن بازدیدی ۳ ساعته از بخش‌های مختلف شرکت به گفتگو با مدیران و کارشناسان شاپرک پرداخت و در جریان جزییات اقدامات و برنامه‌های حوزه پرداخت الکترونیکی این شرکت قرار گفت.

محرمیان در این برنامه که با حضور مسئولانی از بانک مرکزی، مدیرعامل و هیات‌مدیره شاپرک همراه بود از بخش‌های مختلف شاپرک از جمله مرکز داده، مرکز امنیت، سامانه جامع پذیرندگان و… بازدید کرد و با توضیحات مدیران و کارشناسان شرکت بیش از پیش با اقدامات و ظرفیت‌های ایجاد شده آشنا شد.

همچنین بخوانید

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن تقدیر از اقدامات و زیرساخت‌های ایجاد شده در شاپرک، دیتاسنتر و مرکز امنیت شاپرک را در کشور کم‌نظیر توصیف کرد و گفت: با مشاهده این ظرفیت‌ها و اقدامات بیش از پیش شادمان و مطمئن شدم که سربازان کشور در حوزه آی‌تی و خدمات پرداخت الکترونیکی مسئولیت خود را بخوبی انجام داده‌اند.

وی با استناد به بیانیه ماموریت و چشم‌انداز شاپرک، دیدگاه‌های خود را درباره اولویت‌ها و ضرورت‌های بخش پرداخت الکترونیکی کشور تشریح کرد و از مدیران شاپرک خواست همانگونه که تاکنون اقدامات کم‌نظیری در این حوزه انجام داده‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تحقق اولویت‌ها و ضرورت‌های تعیین شده اقدام کنند.

محسن قادری، مدیرعامل شرکت شاپرک نیز در جریان این بازدید به تشریح روند طی شده طی سال‌های اخیر پرداخت و گزارش جامعی از شاخص‌های پرداخت الکترونیکی ارائه داد. وی گفت: مرور آمار تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیک طی چند سال اخیر بروشنی از رشد روزافزون این تراکنش‌ها حکایت دارد. این نرخ رشد گذشته از عللی که ریشه در مسائل کارمزدی یا چاپ اسکناس و… دارد، معلول اعتماد هر چه بیشتر جامعه نسبت به امنیت، قابلیت و دسترس‌پذیری ابزارهای پرداخت الکترونیک است.

قادری افزود: کسب‌وکارها زیادی اکنون در کنار این خدمات شکل گرفته‌اند و شیوه ارائه خدمات در بسیاری از کسب‌وکارها دستخوش تحول شده که در نهایت برنده تمامی این تحولات، مردم هستند چرا که خدمات را آسان‌تر، ارزان‌تر و عزت‌مندانه‌تر دریافت می‌کنند. صرفه‌جویی و بهره‌وری در استفاده از منابع، محیط‌زیست، زمان و جلوگیری از بسیاری حوادث و اتفاقات از دیگر فوائد این گستردگی خدمات پرداخت الکترونیک است به گونه‌ای که در موارد فراوانی شاید تصور زندگی روزمره بدون ابزارهای پرداخت الکترونیک تقریبا ناممکن شده است.

وی با بیان اینکه بیراه نیست اگر بگویم جامعه ایران امروز تشنه فناوری‌ها و ابزارهای نوین در حوزه پرداخت الکترونیک است، گفت: اشتیاق جامعه جوان ایران برای استفاده از ابزارهای نوین در حوزه‌های مختلف از جمله ابزارهای پرداخت الکترونیک، فرصتی مغتنم در اختیار مسئولان قرار داده تا با تسهیل و تسریع ورود چارچوب‌مند، حساب‌شده و سنجیده این ابزارها، ایران را به یکی از نمونه‌های موفق در بهره‌گیری موفق و هدفمند در این حوزه تبدیل کند چنانکه وجود شبکه و زیرساخت پرداخت الکترونیک بسیار گسترده، ایران را دستکم در منطقه به عنوان کشوری بی‌رقیب تبدیل کرده‌است.

وی افزود: اگر بخواهم از زاویه‌ای راهبردی به وضعیت کنونی حوزه پرداخت الکترونیک در ایران نگاه کنم باید بگویم تا کنون ما دو مرحله ایجاد و گسترش کمّی زیرساخت‌ها و شبکه پرداخت را طی کرده‌ایم و اکنون در آستانه ورود به مرحله تصحیح و تقنین هستیم. در این گام باید تصحیح برخی رویه‌ها، تنوع‌بخشی به ابزارها و روش‌ها، بازتعریف جایگاه بازیگران در دستور کار باشد.

به گفته وی، اقداماتی که طی سه دهه گذشته توسط کارشناسان، مسئولان این حوزه در بانک مرکزی، شرکت‌های زیرمجموعه بانک مرکزی و کارشناسان و دلسوزان بخش خصوصی انجام‌شده، اکنون ما را به نقطه‌ای رسانده که می‌توانیم و باید به افق‌های تازه و بلندی فکر کنیم.

قادری با اشاره به انتصاب معاون جدید فناوری‌های نوین بانک مرکزی و دلگرمی و انگیزه‌ای که حضور دکتر محرمیان برای نیروهای عمدتاً جوان شاغل در شاپرک به ارمغان آورده است، گفت: خوشبختانه رئیس‌کل بانک مرکزی با تشخیص ضرورت گام گذاشتن در مرحله سوم، زمینه نقش‌آفرینی تفکرات و ایده‌های تازه‌نفس و متناسب با الزامات این گام را فراهم آورده‌اند و با شناختی که از دیرباز با آقای محرمیان دارم مطمئنم که به اقتضائات حوزه پرداخت الکترونیک در شرایط فعلی، اشراف کاملی دارد و می‌توانیم امیدوار باشیم در سایه همکاری، همراهی و همدلی بین بخش‌های مختلف مرتبط با خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیک، شبکه بانکی، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و… خدمات بیشتر و بهتری به مردم عزیز ارائه شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا