بانک و بیمهطلا و ارز

سیگنال خرید و فروش‌ دلار در کانال تلگرامی

عملکرد قیمت دلار آزاد طی نیمه نخست امسال چنین بوده است: افزایش، افزایش، کاهش، کاهش، کاهش و کاهش. کانالی تلگرامی را در نظر بگیرید که طی این شش ماه، هر ماه به درستی پیش‌بینی کرده بود که یک ماه بعد، قیمت دلار افزایش خواهد یافت یا کاهش. آیا حاضرید برای عضویت در این کانال و دریافت «سیگنال»های اختصاصی خرید و فروش برای ماه‌های آینده حق اشتراک (مثلا صد هزار تومان) بپردازید؟ در اینجا قصد داریم چنین کانالی را به شما معرفی کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، هفت صبح نوشت: تصور کنید که روزنامه هفت‌صبح در اسفند ماه، ۶۴ کانال تلگرامی تاسیس کرده باشد، آن هم با نام‌هایی متفاوت و بی‌ارتباط به یکدیگر. در نیمی از این کانال‌ها پیش‌بینی افزایش قیمت دلار برای ماه بعد ارائه شده و در نیمی از آن‌ها پیش‌بینی کاهش قیمت. به سادگی می‌توان دریافت که در انتهای فروردین ماه، مشخص می‌شود که پیش‌بینی نیمی از این کانال‌ها اشتباه و البته پیش‌بینی نیمی دیگر (یعنی سی و دو کانال) درست بوده است.

پس روزنامه خیلی بی‌سر و صدا کانال‌هایی که اشتباه پیش‌بینی کرده بودند را حذف می‌کند. برای اردیبهشت ماه، از میان ۳۲ کانال باقی مانده، در نیمی از کانال‌های سیگنال خرید ارائه می‌شود و در نیمی دیگر به اعضا پیشنهاد می‌شود که دلار خود را بفروشند. واضح است که باز هم در انتهای ماه، پیش‌بینی نیمی از کانال‌ها اشتباه از کار در می‌آید اما صحت پیش‌بینی شانزده کانال هم ثابت می‌شود. به طور مشابه، کانال‌های با پیش‌بینی درست را حفظ می‌کنیم و برای ماه بعد، نیمی از آن‌ها خبر از افزایش قیمت دلار می‌دهند و نیمی خبر از کاهش و این بار پیش‌بینی هشت کانال درست از کار در می‌آید.

در نهایت، پس از شش ماه، تنها یک کانال باقی می‌ماند که توانسته نوسان قیمت دلار را برای هر ماه به درستی پیش‌بینی کند، آن هم در حالی که دیگر کانال‌ها حذف شده‌اند و دیگر اثری از آن‌ها نیست. حالا زمان جذب مشتری یا سرمایه گذار برای تنها کانال باقی مانده است. با سند و مدرک به شما نشان می‌دهیم که این کانال برگزیده در نیمه اول سال در پیش بینی نوسان بازار موفق بوده و ادعا می‌کنیم که این موفقیت در نیمه دوم سال هم ادامه خواهد یافت.

احتمالا ارزشش را دارد که برای عضویت شش ماهه در این کانال که پیش‌بینی‌های آن توسط «نوابغ» بازار ارز ارایه می‌شود، کمی پول بپردازید. قاعدتا تا انتهای سال پی خواهید برد که پیش‌بینی‌های این کانال کارایی چندانی ندارند، اما با این حال حق اشتراک را پرداخته‌اید. اگر تنها هزار نفر اشتراک صد هزار تومانی این کانال را بخرند، درآمد صاحب کانال صد میلیون تومان خواهد بود.

ایده بالا که در واقع کلاهبرداری است یکی از شیوه‌هایی است که توسط شرکت‌های سرمایه گذاری در بازار سهام آمریکا به کار گرفته شده است. البته حداقل این را باید گفت که طراح اولیه چنین شیوه‌ای با قوانین احتمالی آشنا بوده و فرد هوشمندی بوده است. اما بسیاری از کانال‌هایی که این روزها به مشتریان اختصاصی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی سیگنال خرید و فروش می‌دهند، از همین میزان هوشمندی هم بی‌بهره‌اند؛ هرچند که می‌کوشند با اصطلاحات ظاهرا تخصصی و نمودارهای اعجاب انگیز به پیش‌بینی‌هایشان اعتبار ببخشند.

پیش‌بینی‌های مربوط به بازارهای پولی و مالی، تا حد زیادی به پیش‌بینی‌های فوتبالی شباهت دارند. شما انتظار دارید تیمی که بیشتر خرج می‌کند در بلندمدت به تیم بهتری تبدیل شود و نتایج بهتری بگیرد (مانند منچسترسیتی) و به طور مشابه هم می‌توان انتظار داشت ارزش پول کشوری که نرخ تورم بالایی دارد به مرور زمان تضعیف شود. اما ادعای اینکه فردی بتواند پیش‌بینی کند که هر بازی تیم منچسترسیتی چند-چند تمام می‌شود، خنده‌دار است و به طور مشابه، پیش بینی نوسانات روزانه در بازارهای مالی هم امکانپذیر نیست، مگر با کمک شانس.

در چنین روزهای پر سروصدایی که هر به اصطلاح کارشناسی شما را به کانالی تلگرامی فرا می‌خواند تا آنجا سیگنال خرید و فروش در یک بازار را ارایه کند، بهترین توصیه (به اعتقاد آلکس تبرک، استاد اقتصاد دانشگاه جرج میسون) این است که از کارشناسان بپرهیزید. البته اگر همچنان معتقدید که شاید افرادی باشند که بتوانند نوسانات را به درستی پیش‌بینی کنند، حداقل به این بیندیشید که چرا چنین فردی با چنین توانایی‌ خارق‌العاده‌ای باید به کسب درآمد از فروش حق عضویت در کانال تلگرام روی بیاورد؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا