ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پست باید مصداق توسعه فناوری باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پست ما باید مصداق توسعه فناوری باشد و از فناوری‌های جدید و به‌روز استفاده کند، گفت: دنیا برای انتقال بسته‌های پستی به سمت تکنولوژی رفته و از شیوه‌های جدید برای انتقال استفاده می‌کند، بنابراین لازم است فرآیند مکانیزه‌سازی مبادلات را به میزان اعتبارات و توانی که دارید، آغاز کنید.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی امروز (چهارشنبه) در مراسم روز جهانی پست که در موزه ارتباطات برگزار شد، درباره نامه‌نگاری افراد از سراسر کشور، اظهار کرد: من این روزها به واسطه نامه نوشتن دوستان زیادی در سراسر ایران دارم که همگی بدون واسطه و راحت مطالب خود را می‌نویسند و برای من می‌فرستند، در این فضای نامه‌نگاری جدای از فناوری‌هایی که امروز هست، حرف‌ها شفاف‌تر و بااحساس‌تر منتقل می‌شود.

وی افزود: خط نشان‌دهنده شخصیت آدمها است و راز نامه‌های پستی همین است، رویکرد من بعد از باز کردن این راه ارتباطی با مردم تغییر کرده و نوع توجهم به مسائل متحول شده است. پست گنجینه بزرگی برای وزارت ارتباطات است. البته در تمام دنیا این هست و ما باید قدر این ارزش بزرگ را بدانیم و باید در این راستا برای مردم خدمت‌دهی مناسب و با کیفیت را مدنظر قرار دهیم.

تمبر می‌تواند فرهنگ کشور را به دنیا ارسال کند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمبر یکی از رسانه‌های مهم فرهنگی در کشور است، افزود: حفظ تمبر نیاز به تلاش جدی‌تر دارد. ما مکان‌های تاریخی، رویدادهای مهم و میراث‌های ماندگار بسیاری داریم که می‌توانیم با تمبر آن را به تمام دنیا ارسال کنیم، اینها سبقه تاریخی دارند. زمانی که تمبرهای مختلف چاپ و در دنیا منتشر می‌شود و در کلکسیون‌های دنیا قرار می‌گیرد، می‌تواند فرهنگ غنی کشور را نشان دهد. تمبر باید به چرخه‌های پستی ما برگردد، باید این گنجینه را حفظ کرد و به آنها بها داد و اولین خواهش من این است که احیای تمبر به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

آذری جهرمی با اشاره به تغییر لوگوی پست، بیان کرد: اعتراضات زیادی در خصوص تغییر لگوی پست به من ارجاع داده شد. باید توجه کرد که نشان یک شرکت، پیشینه تاریخی آن است. در این حوزه برای تغییر لوگوی شرکت ملی پست انتقاداتی مطرح شد که جای توجه دارد. نمی‌گویم که نظر خود را عوض کنید اما به انتقادات توجه کنید، برخی از این مسائل مربوط به هزینه‌ای است که تغییر لوگو روی لباس‌ها، ماشین‌ها و ادارات تحمیل می‌کند. بنابراین می‌توانید منتقدان را دعوت کرده و پای صحبت‌های آن‌ها بنشینید و به انتقاداتشان پاسخ دهید.

وی با بیان اینکه مبادلات سنتی زیبنده پست نیست، افزود: مبادلات باید نوین باشد. لازم است فرآیند مکانیزه‌سازی مبادلات را به میزان اعتبارات و توانی که دارید، آغاز کنید. دنیا برای انتقال بسته‌های پستی به سمت تکنولوژی رفته و از شیوه‌های جدید برای انتقال استفاده می‌کند، ما نیز باید این مقوله را در پست جدی بگیریم. پست ما باید مصداق توسعه فناوری باشد و از فناوری‌های جدید و به‌روز استفاده کند.

رتبه ۴۸ ایران بر اساس شاخص‌های پستی

در این مراسم همچنین حسین نعمتی -مدیرعامل شرکت ملی پست- گفت: امروز ۵۰امین سالی است که روز جهانی پست در دنیا برگزار می‌شود. اتحادیه جهانی پست ۱۴۵ سال پیش به عنوان آژانس تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل تشکیل شد و ایران از ۱۴۲ سال پیش به این اتحادیه تخصصی پیوسته است. شرکت پست در سال‌های اخیر در کارگروه‌های تخصصی اتحادیه جهانی پست فعال بوده است. در سال ۲۰۱۸، بر اساس شاخص‌های پستی، پست ایران از ۱۷۴ کشور رتبه ۴۸ را به دست آورده است.

وی افزود: یکی از چالش‌های پیش روی پست، تحول از  پست سنتی و قدیمی به پست پیشرفته و مدرن و جهت‌گیری از پست‌ نامه به سمت امانات و کالاست. پست ایران سال گذشته در زمینه امانات ۴۱ درصد پیشرفت داشته است. پست‌ نامه ماموریت قدیمی پست بوده اما بسترش در حال تغییر است و نیاز است که زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه گفت: یکی از  زیرساخت های اصلی مکان‌های پست است، ‌در گذشته این مکان‌ها صرفا برای بسته‌های پستی بود اما امروزه بسته‌های حجیم نیز وجود دارد  و در حالی که در گذشته مبادلات پست با یک کامیون فعالیت انجام می‌شد اما با تغییر پست‌ نامه به پست امانات، روزانه ۵ تا ۱۰ دستگاه کامیون  کالاهای پستی را جابجا می‌کنند.

نعمتی در خصوص اقدامات پست توضیح داد: امسال توانستیم از حضور جوانان نخبه در پست استفاده کنیم و به همین واسطه طرح تحول پست در شرکت ملی پست عملیاتی شد، حدود ۵۰ پروژه تعریف کردیم و بنا داریم در این پروژه همه خدماتی که برای شرکت دارای بار مالی منفی است را رفع کنیم.  عدالت‌محوری برای ما اهمیت دارد و انحصارطلبی در پست معنا ندارد.

۵۲ میلیون بانک مکانی کشور را در اختیار داریم

وی ادامه داد: همچنین ما در موضوع ژئوکد گام‌های مهمی برداشتیم و یکی از پروژه‌های ملی ما جی‌نف است. ما ۵۲ میلیون بانک مکانی کشور را در اختیار داریم و هر شش ماه یکبار این بانک به‌روز می‌شود و و پروژه ژئوکد کردن کدهای پستی را هم در برنامه داریم و ‌توانستیم در ۷۶ شهر کشور این کار را انجام دهیم. همچنین در شش ماهه ابتدای سال خدمات ترافیکی امانت پستی ۴۱ درصد و رشد ترافیک خریدوفروش اینترنتی ۱۴.۵ درصد رشد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: مجوز اپراتورهای پستی بخش خصوصی نقطه عطفی در پست است. این شرکت ظرفیتهای بالایی دارد و سازوکاری را تعریف کردیم تا امکانات برای سایر اپراتورها فراهم شود. برای اینکه بخش پست کشور بخواهد قوت بیشتری بگیرد، باید از ناحیه حاکمیت سیاستگذاری مناسب‌تری صورت گیرد.

نعمتی گفت: حذف قبوض هم نیاز به بستری برای الکترونیکی شدن قبوض داشت که با سازمان فناوری اطلاعات این کار به انجام رسید. همچنین بسترهای لازم برای پرداخت الکترونیکی در حال فراهم شدن است و این کار می‌تواند موجب از بین رفتن فساد در نظام‌های اداری  شود. اکنون ۱۰۰ درصد نامه‌رسان‌های ما به کارتخوان سیار مجهز هستند.

وی ادامه داد: کارت‌های سوخت به چهار سال گذشته برمی‌گردد و به دلیل فعال نبودن کارت‌های سوخت، این کارت‌ها در پست باقی ماند. اکنون بیش از ۹ میلیون کارت سوخت توزیع شده که ۹۰ درصد را شامل می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد از کارت‌های سوخت در دفاتر باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست نوسازی ناوگان، رشد در ترافیک کالا و خرید و فروش اینترنتی، ۹۸ درصد توزیع موفق، تعریف دو سرویس برای کشورهای فرانسه و کانادا، تجهیز مراکز به کارتخوان و قرارداد همکاری برای ارائه قبوض الکترونیکی را از جمله اقداماتی اعلام کرد که طی یک سال گذشته در شرکت ملی پست انجام شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا