خودروویدئو

ویدئو/ جلسه ششم دادگاه پرونده گروه عظام؛ قاچاق گسترده قطعات خودرو

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدین اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی به طور علنی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صداو سیما، قاضی صلواتی در ابتدا گفت: شروع ششمین جلسه محاکمه پرونده اتهامی گروه عظامی را به مدیریت عباس ایروانی در شعبه ۴ رسیدگی به اخلال‌گران اقتصادی با حضور وکلا، متهمین، نماینده دادستان به صورت علنی اعلام می‌کنم.

تفهیم اتهام و اظهارات متهم ردیف چهارم
قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آیین‌دادرسی کیفری را قرائت و تفهیم کرد و از متهم حامد خاتمی‌پور فرزند اسماعیلی خواست در جایگاه حاضر شود.
قبل از اینکه این متهم در جایگاه حاضر شود وکیل متهم ایروانی از رئیس دادگاه اجازه خواست تا موکلش صحبت کوتاهی کند. قاضی صلواتی اجازه داد.
متهم ایروانی گفت: به دلیل صحبتی که دیروز در انتهای جلسه رخ داد و تهمتی که به سخنگوی دولت صورت گرفته بود از محضر دادگاه عذرخواهی می‌کنم. من عصبانی شدم در این لحظه از نماینده دادستان هم عذرخواهی می‌کنم.
در ادامه قاضی صلواتی ضمن تفهیم اتهام به متهم خاتمی‌پور گفت: دفاعیات خود را بیان کنید.
متهم خاتمی‌پور در مقام دفاع از خود گفت: من تنها ترخیص‌کار شرکت سازه‌پویش بودم و اظهارنامه را به نام خودم انجام می‌دادم، تمام دغدغه‌ام برای رضایت مدیران بود و تلاش می‌کردم خط تولید متوقف نشود.
ادعاهای متهم
این متهم ادعا کرد: طبق مقررات گمرک تشریفات قانونی مواد اولیه و قطعات را انجام می‌دادم، من متقلب نیستم ما در گمرک بر اساس قوانین عمل کردیم اگر اشتباهی شده سهوی بود من نه سرمایه‌گذار و نه شریک در خرید و فروش بودم و با حداقل دستمزد کار می‌کردم.
متهم خاتمی‌پور مدعی شد: درباره اظهار ۵ درصد در گمرک اگر ترخیص‌کار در گمرک درصد کمتری اظهار می‌کند برای خود منفعتی ندارد این طور نیست که در گمرک بروید و بگویید می‌خواهم ۵ درصد بگیرم این‌ها بر اساس قانون است گمرک معافیت را می‌خواهد که در اسناد من وجود دارد.
متهم خاتمی‌پور در ادامه دفاعیات خود با اشاره به ماده ۱۲۸ قانون گمرکی به تعریف ترخیص‌کار پرداخت و گفت: تمام بارنامه‌ها به نام شرکت بوده است و کارشناسان گمرک به این موضوع واقف هستند ما نمی‌توانیم چیزی را تغییر دهیم، خود وارد سیستم می‌شود و بعد از آن به دست ما می‌رسد.
وی ادامه داد: بارنامه‌ها در واحد لجستیک آماده و به ترخیص‌کار ارجاع می‌شود لذا ترخیص‌کار از عواید سود و زیان بهره‌ای نمی‌برد و بر اساس مدارک صاحبان کالا عمل می‌کند.
متهم خاتمی‌پور اضافه کرد: هر نوع ارزش‌گذاری بر روی کالا بر عهده ترخیص‌کار نیست و دخل و تصرفی در آن ندارد و ارزش‌گذاری منطبق بر ماده ۱۵ قانون گمرک است.
متهم خاتمی‌پور در ادامه دفاعیات خود ادعا کرد: تمام قطعاتی که وارد کشور می‌شود بر اساس قواعد طبقه بندی شده کالا است و گمرک مواد را بر اساس این بند‌ها می‌پذیرد.
وی ادامه داد: مواد متعدد ترخیص بود که شرکت نتوانسته بود کد بگیرد و در اینجا حق او ضایع شده است اگر به ما گفته‌اند ۲۰ درصد ترخیص کنید موارد کمی بوده است. من سابقه تخلف نداشتم چطور ممکن است که همه کارم ایراد داشته باشد.
این متهم مدعی شد: تمام ترخیص‌ها بر اساس پروانه بهره برداری شرکت‌ها است که مدارک ارائه می‌شود و گمرک بر آن اساس اقدام می کند و به عنوان واحد تولیدی این شرکت را می‌شناسد و تأیید می‌کند.
متهم خاتمی‌پور گفت: در مورد اسناد کاغذی گمرک از سال ۹۴ اینگونه اسناد را حذف کرده است و از ما نمی‌گرفت ما اسکن می‌کردیم تمام مدارک را من نگه داشته‌ام و بابت همه آن‌ها پاسخگو بوده‌ام.
این متهم مدعی شد: اگر تعرفه کم داده‌ایم نامه زده‌اند گفته‌اند حق ما است باید ۵ درصد ترخیص کنیم ما در گمرک خلافی نکردیم. بار شرکت عظام مرتب بود و اگر تعرفه‌ای کم می‌کردند برای آن نامه می‌گرفتند.
تذکر رئیس دادگاه به متهم
در این لحظه قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم خاتمی‌پور گفت: شما حدود ۴۰ دقیقه در دفاعیات به کلیات پرداخته‌اید بقیه را به جزئیات بپردازید و درباره آن توضیح بدهید.
قاضی صلواتی خطاب به متهم خاتمی‌پور گفت: دستوری برای امحای اسناد صادر شده است در این مورد توضیح دهید.
متهم خاتمی‌پور گفت: چند بار با من تماس گرفتند و گفتند مدارک را نگه ندار در دی ماه نامه‌ای به دستم رسید که مربوط به مدیران عظام بود هر چه پرس و جو کردم که نامه‌ها برای چیست گفتند چیزی نیست تو کارت را بکن.
قاضی صلواتی گفت: متن نامه چه بود؟
متهم خاتمی‌پور پاسخ داد: متن نامه از دادسرای شعبه یک در مورد بررسی حساب‌های شرکت بود، آقای روغنی‌ها به من زنگ زد و قسمم داد مدارک ما را نگه ندار.
قاضی صلواتی پرسید: از اسناد چیزی جا به جا شده است؟
این متهم پاسخ داد: صددرصد اسناد وجود دارد، من از ده سال پیش مدارک را نگه داشته‌ام در صورتی که در قانون به نگهداشتن مدارک تا سه سال اشاره شده است.
قاضی صلواتی پرسید: در مورد مُهر چینی توضیح دهید؟
متهم خاتمی‌پور گفت: بنده در سال ۸۸ در شرکت سازه پویش کار می‌کردم این مهر‌های گواهی مبدا آنجا بود و یکی از این مهر‌ها را از آنجا برداشتم.
پرداخت رشوه به گمرک
قاضی صلواتی خطاب به متهم خاتمی‌پور گفت: شما در اظهاراتتان گفته‌اید با ارائه اسناد مجعول و بدون اخذ مجوز‌های قانونی لازم اقدام به پرداخت رشوه به سطوح مختلف گمرکات کرده‌اید، پاسخ دهید آیا رشوه را به دستور سلسله مراتب گروه عظام انجام می‌دادید؟
متهم خاتمی‌پور پاسخ داد: برای اینکه ترخیص کالا را انجام دهند، بچه‌ها مجبور بودند هزینه‌هایی پرداخت کنند، هر هزینه‌ای می‌کردیم شرکت پرداخت می‌کرد.
قاضی صلواتی با اشاره به اظهارات دیگر متهم خاتمی‌پور گفت: پرداخت رشوه از طریق اطرافیان شما و دیگران (حسام و محمد خاتمی پور، امیر بختیاری و مرتضی خاکی) انجام می‌شد. حسام خاتمی پور از گمرک غرب و محمد خاتمی پور از فرودگاه امام احضار شدند، این افراد موضوع رشوه را تأیید کردند، به چه تعداد از کارمندان گمرک رشوه می‌دادید؟ متاسفانه تعداد زیادی از کارکنان گمرک آلوده شدند، لیست آن وجود دارد.
ماجرای حعل اسناد
قاضی صلواتی ادامه داد: در اظهاراتتان همچنین بیان کرده‌اید در برخی موارد به دلیل حجم زیاد کار، کارمندان لجستیک شرکت سازه پویش و حامی سازه پویش اسناد را جعل می‌نمودند و اسناد با پست پیشتاز ارسال می‌شد.
متهم خاتمی‌پور پاسخ داد: این پست‌ها خیلی وقت است انجام نمی‌شود و برای تسریع کار از این پست استفاده نمی‌کنند.
قاضی صلواتی گفت: طبق اظهارات شما شرکت‌هایی از جمله سازه پویش گواهی مبدا اصلی را دریافت نمی‌کردند و گواهی توسط خود شرکت جعل می‌شد. در یکی از اسناد مبدأ کالا کشور هند است، اما مهر بازرگانی کشور آلمان درج شده است و در سند دیگری مبدأ شرکت فرانسوی است، اما مهر اتاق بازرگانی آلمان بر آن درج شده است.
متهم خاتمی‌پور گفت: بله همه این موارد صحیح است.
قاضی صلواتی پرسید: طبق اظهارات شما مدیران شرکت سازه پویش و اسلام صنعت (رفیعی، روغنی‌ها) دستور می‌دادند از هر طریق ممکن محموله‌های شرکت ترخیص شود لذا اقدام به تهیه اسناد مجعول با پرداخت رشوه می‌نمودید.
متهم خاتمی‌پور مدعی شد: من نمی‌خواهم مشکلات ترخیص‌کاران را توجیه کنم ترخیص کار نمی‌تواند کد ردیف تعرفه را تغییر دهد.
سخنان نماینده دادستان
نماینده دادستان در این هنگام گفت: شما به ماده ۳۸ اشاره کردید که استناد شما را متوجه نشدم اما ماده ۴۲ گمرک را برایتان قرائت می‌کنم.
نماینده دادستان ماده ۴۲ گمرک را قرائت کرد.
متهم گفت: وقتی تشریفات انجام نشده در نفس کار قصدی وجود نداشته است ترخیص‌کار اظهار خلاف کرده است اما قاچاق نیست.
نماینده دادستان گفت: به این گونه اقداماتی که شما می‌گویید شرکت عظام مطلع و از پیش تعیین شده بود که من در اینجا اقاریر متهم خاتمی‌پور را را قرائت می‌کنم که گفته است برای قنبر حسین‌پور رشاء پرداخت می‌شد و این موضوع در اقاریر آقایان روغنی ها و رفیعی هم وجود داشت.
متهم خاتمی‌پور ادعا کرد: وقتی که چند قلم کالا را بیاورند و همه در یک جعبه قرار می‌گیرد و یک ماخذ دارد بر اساس قانونی ۵ درصد می‌شود که درست و غلط آن را دادگاه تشخیص بدهد اما وقتی همه ردیف‌ها قرار است ۵ درصد باشد ایرادی ندارد که در یک ردیف کلی مطرح شود.
نماینده دادستان گفت: این برگه اظهارنامه‌ای که توسط شما انجام شده تحت تعرفه اجزا و قطعات ریل سوخت اظهار شده و این جعل دیجیتالی است و در سیستم بارگذاری شده است.
شاه محمدی گفت: شما در قانون گمرکی کالای مجاز مشروطی به نام کوئل را با نام اجزای ریل سوخت اظهار کرده‌اید با تعرفه ۵ درصد.
وی ادامه داد: شما اکنون به یک بخشنامه استناد می‌کنید آقای قنبر حسین‌پور رابط این افراد و وزارت صمت بود ، رشوه می‌داد و مجوزهای دریافت می‌کرد شما باید مجوز می داشتید و با اخذ تعهد از شخصی که بالاترین مقام را در آن سازمان دارد، انجام می‌شد که این موضوع صورت نگرفته و اقاریر شما را قرائت می‌کنم.
نماینده دادستان اظهار کرد: شما امروز بیان کردید قسمتی از آنچه ذیل ماده ۸۴ درج می‌شد با هماهنگی شرکت بود البته من درباره سوء نیت شما نمی‌گویم.
متهم خاتمی‌پور ادعا کرد: من در این باره ذی‌نفع نبودم روز قبل نزد غلامرضا مرتضوی رفتم گفتم ترخیص کنید گفتند اظهار و ترخیص کنید اگر نفعی در عمل باشد اینجا دقیقا ذکر شده که به دلیل نیاز مبرم خط تولید این کار شده است اما قاچاق نیست.
این متهم ادامه داد‌: آن موقع اسناد را از سیستم گمرک حذف کرده بودند اظهار دیجیتال خلاف واقع است ترخیص‌کار مجبور بود، شرکت گفته است ۵ درصد بدهد، چون حق خود را می‌داند نامه می‌زند و گمرک هم قبول می‌کند و ترخیص‌کار انجام می‌دهد.
نماینده دادستان گفت: اگر شما می‌خواستید مطابق ان بخشنامه اقدام کنید چرا اظهار خلاف کردید؟ چرا ۲۶ درصد را پرداخت نکردید؟
متهم گفت: مجبور بودیم گمرک گفت شما پیش اظهاری کن تا شرکت پیش‌فروش کند.
نماینده دادستان در این هنگام اظهارات محمد خاتمی‌پور را قرائت کرد که در ان اظهارات نام دو تن از کارمندان فرودگاه امام خمینی در اسامی اقرار شده وجود دارد که عبارتند از آقای محرم خانی معاون فنی گمرک امام خمینی و آقای احمدی رئیس بازبینی گمرک امام خمینی که در خصوص این محموله رشاء پرداخت شده و محل ترخیص کوئل است.
وی ادامه داد: دیروز اقاریر آقای روغنی‌ها را قرائت کردم که او هم قبول دارد و الان متهم خاتمی‌پور هم قبول دارد و کم اظهاری در ارزش کالا انجام می‌شده است.
نماینده دادستان از متهم خاتمی‌پور پرسید: در خصوص مهر توضیح بدهید آیا از شرکت عباس ایروانی برداشتید؟
متهم پاسخ داد: بله. برای گواهی مبدا بود.
نماینده دادستان توضیح داد: برای گواهی مبدا بود که مهر اتاق بازرگانی را ذیل گواهی مبدا درج می‌کردید مثل نمونه‌ای که ارائه می‌کنم که توسط هند تولید شده و با مهر آلمان بود و مورد دیگری با مهر چین انجام شده چون ذی‌نفع واحد بود و حسب اقاریر شما در سال‌های قبل از اینکه شما شرکت ترخیص را ایجاد کنید این مهر را پیدا کرده‌اید.
نماینده دادستان از متهم خاتمی‌پور پرسید: درباره رشاء با چه کسانی همکاری داشتید؟
متهم خاتمی‌پور ادعا کرد: برای ترخیص کسی را نمی‌شود توجیه کرد. ترخیص‌کار درآمد دیگری ندارد من این مجوزها را به دادگاه امروز ارائه کردم و اگر پرداختی شده است در ردیف ۸ صورتحساب درج می‌کردیم.
در ادامه نماینده دادستان اقاریر متهم روغنی‌ها را قرائت کرد که بر اساس تعرفه‌ها رشاء پرداخت می‌شد.
نماینده دادستان ادامه داد: متهم روغنی‌ها اظهار داشته شما (متهم خاتمی پور) پرداختی به کارمندان گمرک را زمینه هزینه ترخیص کرده‌اید و شرکت از پرداخت رشا مطلع بوده است.
متهم خاتمی پور پاسخ داد: همه هزینه‌ها را شرکت می‌داد ما درآمدی نداشتیم.
نماینده دادستان افزود: از سال ۹۰ تا ۹۳ حدود ده تا بیست درصد، از سال ۹۳ تا ۹۵ ده تا پانزده درصد و از سال ۹۵ تاکنون ۳۵ تا ۴۰ درصد ترخیص داشتید ما قبول داریم شما ترخیص کار عمده شرکت نبودید و ترخیص کار عمده آقای شیرزاد بوده که فعلا متواری است.
متهم خاتمی پور گفت: بار شرکت ، تولیدی بود گمرک برای ما سخت‌گیری نمی‌کرد.
نماینده دادستان بیان کرد: در بازرسی از شرکت متهم خاتمی پور اسناد ترخیص از سال ۹۵ تاکنون به دست آمده است که مبالغی را به عنوان رشوه به کارمندان گمرک می‌دادند و به عنوان هزینه‌های ترخیص و بارگیری برای شرکت ارسال می‌شد.
شاه محمدی نماینده دادستان تصریح کرد: در بازرسی از شرکت متهم خاتمی پور برای نمونه به یک سند اشاره می‌کنم که دراین سند متهم مبلغی به حسن صفریان جانشین معاونت در فرودگاه امام خمینی پرداخت نموده است لذا این موضوع نشان می‌دهد پرداخت رشا از سوی شرکت ساماندهی شده بوده است.
پس از پایان اظهارات نماینده دادستان، قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

دادگاه قبلی گروه عظام و متهمان پرونده

همچنین بخوانید

در جلسه گذشته متهم مرتضی روغنی‌ها به دفاع از خود پرداخت.
اسامی متهمان پرونده و اتهامات آن‌ها به این شرح است:متهم ردیف اول عباس ایروانی فرزند رضا، مدیر گروه عظام، تولیدکننده قطعات خودور متهم است به افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول، معاونت در پرداخت رشوه و مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی پور یکی از متهمان است.
متهم ردیف دوم امیر رضا رفیعی، فرزند پرویز، قائم مقام فروش گروه عظام؛ به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور؛ مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد، مشارکت در فراری دادن متهم و معاونت در استفاده از سند مجعول؛ متهم است.
متهم ردیف سوم مرتضی روغنی‌ها فرزند علی، معاون امور بین‎الملل گروه عظام، متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، معاونت در پرداخت رشوه؛ معاونت در جعل اسناد معاونت در استفاده از سند مجعول مشارکت در فراری دادن متهم است.
متهم ردیف چهارم حامد خاتمی پور، فرزند اسماعیل، ترخیص کار گمرک، متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو، جعل اسناد، استفاده از اسناد مجعول، استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین و پرداخت رشوه.
متهم ردیف پنجم مرداد علی کرم نیا، فرزند موسی، کارمند گمرک، به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو متهم است. متهم ردیف ششم حسن صفریان فرزند حسین، کارمند گمرک به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو متهم است.
متهم ردیف هفتم مهدی شهابی فرزند نصرالله، کارمند گمرک، به دریافت رشوه، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو متهم است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا