امور زیربناییراه و ساختمان

چه کسانی سوئیت‌های ساعتی در تهران اجاره می کنند؟

یکی از دلایل ایجاد پدیده اجاره ساعتی و روزانه سوئیت و آپارتمان در تهران که از حدود پنج سال پیش آغاز شده به هزینه‌های بالای هتل ربط داده می‌شود و به نظر می‌رسد که از رونق مناسبی هم برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بخشی از متقاضیان این خانه‌ها مسافران سایر شهرها و حتی کشورهای خارجی هستند و طبق قانون باید از این افراد شناسنامه اخذ شود اما برخی ادعاها حاکی از آن است که در مواردی از متقاضیان شناسنامه دریافت نمی‌شود.

عمده سوئیت و آپارتمان‌های مبله که به شکل ساعتی و روزانه اجاره داده می‌شود در شمال و مرکز تهران قرار دارد و نرخ اجاره آنها بر اساس موقعیت مکانی و تعداد نفرات در نوسان است. اجاره روزانه این نوع واحدها حدود ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و در مواردی ارقام بالاتر نیز مشاهده می‌شود.

سال ۱۳۹۳ و پس از رسانه‌ای شدن موضوع اجاره سوئیت مبله برای چند روز در تهران، واکنش‌هایی به این مساله ابراز شد. نمایندگان مجلس ضمن انتقاد به احتمال بروز مشکلات امنیتی، ولی این موضوع را در صورت رعایت موازین شرعی و قانونی بلامانع دانستند.

اتحادیه صنف مشاوران املاک می‌گوید که دفاتر املاک را از انعقاد قرارداد خانه‌های ساعتی و روزانه منع کرده و مشاوران فقط اجازه دارند قراردادهای یک ساله و  شش ماهه امضا کنند. با این حال مالکان این نوع آپارتمان‌ها در فضای مجازی حضور پررنگی دارند. یک آپارتمان مبله ۱۱۸ متری با حیاط دربست در محله پونک به قیمت روزانه ۴۸۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. در نواب نرخ اجاره روزانه یک واحد دو خوابه ۶۵ متری ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. در پاسداران یک واحد ۵۰ متری با قیمت  ۲۵۰ هزار تومان به صورت روزانه اجاره داده می‌شود. در میدان ولیعصر هم اجاره یک سوئیت ۴۰ متری بدون اتاق با فرش و یخچال و گاز و کلیه لوازم منزل ۱۷۰ هزار تومان در روز است. فایل‌های بسیاری از این دست وجود دارد و هر لحظه آگهی جدیدی به آن اضافه می‌شود.

طبق قانون، هر نوع اجاره سوئیت و منزل به افراد باید با دریافت کارت شناسایی آنان همراه باشد. دریافت نکردن کارت شناسایی از افرادی که منازل و سوئیت‌ها را اجاره می‌کنند می‌تواند تبعات اخلاقی و امنیتی داشته باشد.
عباس قائدی رحمت، نماینده مجلس می‌گوید: باید نظارت دقیقی بر چگونگی اجاره سوئیت‌ها و منازل در تهران و سایر شهرهای کشور وجود داشته باشد و با سایت‌هایی که بدون داشتن مستندات کافی اقدام به انتشار آگهی اجاره منازل و سوئیت‌ها برای مدت چند ساعت یا چند روز می‌کنند برخورد شود.

لیدرها و صاحبان آژانس‌های گردشگری هم مشتریان دیگر این آپارتمان‌ها هستند که گردشگران را برای مدتی محدود در این واحدها مستقر می‌کنند. قیمت این نوع خانه‌ها برای مستاجر ایرانی با متقاضی خارجی متفاوت است. آپارتمانی که اجاره ماهانه آن برای مستاجر ایرانی ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، برای متقاضی خارجی ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار تمام می‌شود. این واحدها به میهمانان خارجی به شکل ماهانه اجاره داده می‌شود و این محدودیت به دلیل نوع آپارتمان‌های اختصاص یافته به آنان است که عمدتا لوکس هستند.

به‌عنوان مثال آپارتمانی لوکس در خیابان پاسداران به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ دلار یا آپارتمان دیگری در الهیه به قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ دلار اجاره داده شده است. این آپارتمان‌ها از شش تا ۹ ماه و گاهی نیز تا دو سال اجاره داده می‌شود. تفاوت دیگری که این نوع اجاره دارد، پرداخت تمامی مبلغ اجاره بها در ابتدای مدت قرارداد است. برخی از فعالان بازار مسکن درباره متقاضیان این نوع خانه‌ها می‌گویند: بیمارانی که از سایر شهرهای کشور برای درمان به تهران می‌آیند، یا صاحبان مشاغلی که برای مدت کوتاهی نیاز به سکونت در پایتخت دارند، اغلب به صورت کوتاه‌مدت این آپارتمان‌ها را اجاره می‌کنند. مشاوران املاک معتقدند که مالکان این خانه‌ها بیشترین بی‌انصافی را در نرخ‌گذاری انجام می‌دهند. متقاضیان نیز بیشتر با مراجعه به آگهی‌ها موارد مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند تا دفاتر املاک.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا