انرژی

دستگاه‌ها از الگوی توسعه فناوری در پژوهشگاه نیرو تبعیت کنند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که در حال حاضر ما از پژوهشگاه‌ها نمی‌توانیم انتظار خروج محصولات فناورانه را داشته باشیم، گفت: با پول دولتی محصول تولید نمی‌شود و پژوهشگاه نیرو نیز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به توسعه فناوری کرده است و سایر وزارتخانه‌ها نیز باید از این الگو تبعیت کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر سورنا ستاری امروز در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، این فناوری را جزو علومی دانست که محققان کشور در آن پیشتاز هستند و اظهار کرد: بر این اساس از پنج سال گذشته بر روی تجاری‌سازی نانو فناوری متمرکز شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر تلاش داریم تا از فعالیت‌های پژوهشی محصولی خارج کنیم، باید تولید این محصول بر اساس سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی باشد.

همچنین بخوانید

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که با پول دولت نمی‌توان محصول پژوهشی تحویل جامعه داد، خاطر نشان کرد: اگر بستر ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به امر پژوهش ایجاد شود، قادر خواهیم بود تا محصولات زیادی را تولید کنیم.

ستاری علومی مانند نانو و بیوتکنولوژی را از جمله فناوری‌هایی است که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ما نمی‌توانیم از پژوهشگاه‌های دولتی محصولی دریافت کنیم.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشگاه نیرو برای توسعه فناوری، یادآور شد: پژوهشگاه نیرو تلاش دارد تا با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مشکلات موجود در صنعت نیرو را برطرف کند و از نظر ما روش پژوهشگاه نیرو روشی قابل قبول برای توسعه فناوری خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که بخش دولتی نباید وارد حوزه پژوهش شود، خاطر نشان کرد: نیروهای انسانی متخصص در شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و استارتاپ‌ها هستند، از این‌رو دیگر لازم نیست پژوهشگاه‌ها اعتبارات خود را در این راستا هزینه کنند، بلکه باید بسترسازی‌هایی را صورت دهند تا بخش خصوصی وارد عرصه‌های پژوهش شوند.

ستاری با اظهار امیدواری از این‌که سایر وزارتخانه‌ها از الگوی پژوهشگاه نیرو برای توسعه فناوری تبعیت کنند، خاطر نشان کرد: تا چرخه تجاری‌سازی عمل نکند، ما قادر نخواهیم بود که در حوزه مقاله توسعه ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر این‌که با پول دولت نمی‌توان مقاله تولید کرد، خاطرنشان کرد: برای ارتقاء در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در امر پژوهش هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا