انرژی

نفوذ عربستان در بازار جهانی نفت رنگ باخته است

مدیرعامل شرکت بازرگانی انرژی گانور در اظهاراتی گفت افزایش کوتاه مدت قیمتهای نفت پس از حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ماه گذشته، منعکس کننده ضعیف شدن نفوذ این غول نفتی خاورمیانه ای در بازارهای جهانی نفت است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از این حملات در ۱۴ سپتامبر که به توقف تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی منجر شد، بلافاصله تا مرز ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرد اما پس از آن به شدت کاهش پیدا کرد و اکنون در حدود ۵۸ تا ۵۹ دلار در هر بشکه معامله می شود.

نگرانیهای فزاینده نسبت به سلامت اقتصاد جهانی به همراه عرضه رو به رشد نفت شیل آمریکا و چشم انداز ضعیف برای تقاضای جهانی برای نفت، جو بازار را نسبت به رشد قیمتها بدبین کرده است. در نتیجه اکثر ناظران بازار ریسک پریمیوم پایینتری برای قیمتهای نفت از اختلالات عرضه در خاورمیانه پیش بینی می کنند.

همچنین بخوانید

توربیون تورنکوئیست، مدیرعامل شرکت گانور در مصاحبه با پایگاه خبری اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: اگر چه ازسرگیری سریع عمده ظرفیت تولید عربستان سعودی، واکنش قیمت به حملات سعودی را محدود کرد اما تصور می کنم نشان داد تا چه حد اهمیت عربستان سعودی در دنیای نفت کمتر شده است.

وی در ادامه افزود: ادراک جهان از قیمت‌های بالای نفت از میان رفته و احتمال قیمت‌های بالا ضعیف شده است و من هرگز به چنین چیزی باور نداشتم.

اما بن فان بوردن، مدیرعامل شرکت رویال داچ شل در کنفرانس نفت و پول لندن گفت: مجموعه انرژی جهانی شامل دولتها و بازارها هنوز تاثیر حمله ماه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را به طور کامل درک نکرده‌اند و وی از رفتار آرام بازارها متعجب شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا