انرژی

جایگزینی تامین آب شرب از طریق "نانو" به‌جای روش انتقال آب

وزیر نیرو با بیان اینکه با استفاده از این فناوری قادر به تامین آب قابل شرب برای برخی از نقاط خاص کشور هستیم، گفت: این روش می‌تواند جایگزین روش انتقال آب با مسایل متنوع سیاسی و فرهنگی و صرف هزینه‌های زیاد شود.

به گزارش آرمان اقتصادی رضا اردکانیان امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در جمع خبرنگاران افزود: کشورها در حال حاضر در مقیاس محدود در حال استفاده از فناوری نانو در همه عرصه‌ها به‌ویژه در بخش آب  هستند. 

وی با اشاره به توسعه علوم و فناوری نانو در ایران، خاطر نشان کرد: محصولات نانویی تولید شده در ایران برای کاهش فلزات سنگین در منابع آبی قابل استفاده است. این نانو مواد آب را با کیفیت مناسب و طعم مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد، ضمن آنکه برای از بین بردن و کاهش نیترات و همچنین نمک‌زدایی از این فناوری قابل استفاده است.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو یادآور شد: با توجه به اینکه کشور دسترسی خوبی به منابع آب شور آزاد دارد، می‌توانیم استفاده از این فناوری را توسعه دهیم، همچنین از این فناوری برای کاهش کدورت آب نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با حمایتی که در این عرصه خواهد شد و با توسعه‌ای که در بازار این فناوری رخ خواهد داد، امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم به این نقطه برسیم که توجیه اقتصادی و اجتماعی در این حوزه را شاهد باشیم.

اردکانیان با اشاره به شرایط حاکم در  مناطق خاصی از کشور، خاطر نشان کرد: به جای این‌که هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم و از مسافت های خیلی دور و با مسایل اجتماعی و سیاسی متنوع آب را انتقال دهیم، با استفاده از این فناوری قادر هستیم به راحتی آب شرب لازم را در اختیار خانوارها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: از این طریق مصرف‌کنندگان ارزش واقعی مصرف آب را خواهند دانست.

اردکانیان یادآور شد: فناوری نانو عرصه مهمی است، همه ما می‌دانیم این شاخه از علم و فناوری نانو همانند دیگر شاخه‌ها بذری است که در بستر اخلاقیات رشد می‌کند، ما هر چقدر پایبندی به اخلاقیات و اخلاق حرفه‌ای را توسعه دهیم، می‌توانیم از ثمرات رشد این فناوری‌ها بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا