اقتصاد کلان

آمار دقیقی از فرار مالیاتی وکلا در دست نیست

یک کارشناس حقوق اقتصادی گفت: هم اکنون آمار دقیقی ازمیزان فرار مالیاتی وکلا در کشور وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمد علی سنگبر» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: تاکنون در این خصوص اظهار نظرهای مختلفی انجام شده است.

وی اظهارداشت: برای مثال از یک طرف «شهاب الدین بیمقدار» نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خبر از فرار شش هزار میلیارد تومانی مالیاتی وکلا در کشور می دهد و از طرفی حجت الاسلام «حسن نوروزی» سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عدد ۱۲ هزار میلیارد تومانی را تائید کرده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس حقوق اقتصادی گفت: حال اینکه عدد واقعی فرار مالیاتی وکلا از این ارقام بیشتر یا کمتر است متاسفانه به دلیل عدم شفافیت بطور دقیق مشخص نیست.

وی در ادامه افزود: بطورکلی فرار مالیاتی در بستر عدم شفافیت اتفاق می افتد حال سئوال اینکه از این عدم شفافیت چگونه سوء استفاده می شود برای اینکه فرار مالیاتی صورت گیرد؟

سنگبر در پاسخ به این سئوال اظهارداشت: سوء استفاده از عدم شفافیت برای فرار مالیاتی از دو طریق یعنی «عملکرد» و «درآمد» اتفاق می افتد.

وی گفت: وکلا عملکرد و درآمد خود با شگردهای که وجود دارد کمتر از عدد واقعی نشان می دهند.

این کارشناس حقوق اقتصادی افزود: همچنین شنیده ها حاکی از این تنها ۱۵ درصد وکلا در کشور مالیات پرداخت می کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه فرآیند دریافت مالیات از وکلا سنتی و انسان محور است، اظهارداشت: این روش را به راحتی می توان دور زد.

سنگبر در خصوص رفع این مشکل به رادیو اقتصاد گفت: آی تی بیس کردن فرآیندهای قوه قضائیه از جمله راهکارهای اساسی است.

وی افزود: وکلا در حال حاضر برای اعلام وکالت و ابطال تمبر مالیاتی بجای مراجعه به دادگاه خیلی راحت می توانند به سامانه سخا قوه قضائیه مراجعه و این اقدام را انجام دهند.

این کارشناس حقوق اقتصادی اظهارداشت: این سامانه وجود دارد اما وکلا در شرایط حاضر الزامی به استفاده از سامانه مزبور ندارند.

وی در ادامه یادآورشد: رئیس دستگاه قضا به راحتی می تواند با یک آئین نامه استفاده از سامانه سخا را برای وکلا الزامی و ازطرفی به سازمان امور مالیاتی دسترسی لازم داده شود که عملکرد واقعی وکلا را بر این مبنا ارزیابی کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا