صنعتصنعت، معدن، تجارت

بی توجهی به توان کشتی سازی بندرعباس یک خطای راهبردی است

ظرفیت تعمیر و ساخت کشتی در مجتمع کشتی سازی و صنایع دریایی فراساحل (ایزوایکو) در بندرعباس یک فرصت ویژه است و بی توجهی به این ظرفیت، یک خطای راهبردی است.

همچنین بخوانید

رییس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: فعالان حوزه دریایی به ویژه در بخش دولتی باید با سفارش تعمیر و ساخت به این مجموعه صنعتی داخلی، به حفظ فرصت های شغلی و عبور از شرایط دشوار اقتصادی کمک کنند.

قاسم احمدی لاشکی در جریان بازدید هیات رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی از ایزوایکو افزود: هرچند ممنوعیت سفارش ساخت و خرید کشتی از کشورهای خارجی پیش از این تصویب و ابلاغ شده، اما به نظر می رسد برخی خلاءهای قانونی مانع از اجرای درست این مصوبه شده است.

وی تصریح کرد: مجلس در لایحه بودجه سال آینده از طریق کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق، ممنوعیت کامل و فوری خرید کشتی خارجی را با شفافیت و صراحت بیشتری پیگیری خواهد کرد.

احمدی لاشکی ادامه داد: هم اکنون ایزوایکو برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و این در حالیست که ۷۰درصد ظرفیت آن بدون استفاده باقی مانده و در صورت گرفتن سفارش های داخلی کارآفرینی آن تا سه برابر رقم فعلی افزایش خواهد یافت.

رئیس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این فراکسیون طی یک ماه آینده گزارش کاملی از ظرفیت ها و توانمندی های ایزوایکو و همچنین مشکلاتی که برای بهره گیری کامل از توانمندی آن وجود دارد، تهیه خواهد کرد.

احمدی لاشکی اضافه کرد: این فراکسیون با توجه به بازدید اخیر خود از ایزوایکو و آشنایی با توانمندی های آن از تمام توان قانونی و نظارتی خود برای اجرای قانون منع خرید کشتی خارجی استفاده خواهد کرد.

۹عضو هیات رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای روز چهارشنبه با سفر به بندرعباس از مجتمع کشتی سازی فراساحل بازدید کردند.

نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز با دستور کار بررسی وضعیت ایزوایکو، شامگاه چهارشنبه با حضور اعضای این فراکسیون، استاندار هرمزگان، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران و جمعی از مسئولان اجرایی هرمزگان در ایزوایکو برگزار شد.

شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

افزون بر پنج هزار نفر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که هم اکنون درقالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس اداره می‌شود، مشغول به کار هستند.

مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با شش زیرمجموعه که به صورت هلدینگ مرکزی اداره می‌شوند در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای کوچک، متوسط و بزرگ، سازه‌های دریایی شامل سکوهای گازی و نفتی، تعمیر شناورهای داخلی و خارجی و همچنین ساخت و تعمیر سکوهای حفاری نفتی فعالیت دارد.

مرداد امسال این مجتمع موفق به اتمام تعمیر یک کشتی ۳۲۰هزار تنی به سفارش شرکت ملی نفتکش ایران شد که بزرگترین کشتی تعمیر شده در ایزوایکو بود.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا