انرژی

اجرایی شدن رسوخ نانو فناوری در صنعت نفت/ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در لیست وزارت نفت

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت نفت، فناوری نانو به این صنعت رسوخ پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در محل نمایشگاه بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت منعقد شد.

این تفاهم‌نامه در راستای استفاده از محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو و صنعت نفت، توسعه و ارتقای فناوری نانو جهت رفع نیازهای صنعت نفت و کمک به توسعه بازار شرکت‌های حوزه نانو در شرکت‌های تابعه وزارت نفت منعقد شده است.

همچنین بخوانید

در این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: اهتمام وزارت نفت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قابل تقدیر است. همچنین اقدام دیگر راه‌اندازی منطقه نوآوری نفت است که شخص وزیر پیگیر آن است.

ستاری ادامه داد: با این اقدامات در دو سال آینده زیست بومی شکل می‌گیرد که نیروی خلاق جوان در آن حوزه فعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «تسهیل در ورود شرکت‌های نانو در لیست سازندگان و خدمات دهندگان مورد تأیید وزارت نفت»، «تدوین مدل‌های جدید قراردادی در خصوص استفاده از خدمات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی حوزه نانو»، «ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی تخصصی برای صدور گواهی‌نامه‌های کیفیت برای کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری نانو» و «ایجاد ساز و کاری جامع جهت احصاء نیازهای فناورانه وزارت نفت و مرتفع کردن نیازها از طریق کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری نانو» از اهداف این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود. 

در راستای این تفاهم‌نامه تسهیل خرید محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو، تجاری‌سازی محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو از محل منابع ردیف بودجه‌های پژوهشی و فناوری، حمایت از انجام آزمایش‌های میدانی و ساخت بار اول در سایت‌های عملیاتی صنعت نفت، تدوین روش تسریع جهت قرارگرفتن شرکت‌های حوزه نانو در وندور لیست وزارت نفت (ذیل آئین‌نامه ارزیابی سازندگان برای شرکت‌های دانش‌بنیان) و احصاء و تجمیع نیازهای وزارت نفت و ارائه اطلاعات مورد نیاز معاونت از جمله وظایف وزارت نفت در این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

همچنین سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی از شرکت‌های حوزه نانو جهت تسهیل نقش آفرینی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین نیازهای فناورانه نفت از محل منابع در اختیار معاونت، همکاری در نقش‌های فناورانه جهت معرفی خدمات و محصولات شرکت‌های حوزه نانو در زمینه‌های مورد نیاز صنعت نفت، مدیریت بانک ایده‌های نوآورانه با جذب افراد ایده‌پرداز و تیم‌های حل مسئله، ایجاد مدل‌های به هم رسانی به منظور پیگیری و انتقال فناوری و تهیه دستورالعمل‌های مرتبط با پذیرش ریسک و مسئولیت استفاده از محصولات  و خدمات نانوفناورانه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو از وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود.

همچنین توسعه ارتباطات بین‌المللی جهت جلب همکاری متخصصان و ایرانیان خارج از کشور به منظور توسعه شتاب‌دهی به توسعه فناوری‌های بومی و حمایت از نقش اختراعات داخلی و بین‌المللی، ثبت علامت تجاری داخلی  و بین‌المللی، اخذ استانداردها و تأییدیه‌های ملی و بین‌المللی از دیگر وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این تفاهم‌نامه محسوب می‌شود و مدت این تفاهم‌نامه سه سال است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا