امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سیب‌هاروی دست کشاورزان اهری ماند/صنایع تبدیلی حلقه مفقوده سیب اهر

تبریز- تعرفه گمرکی، پای صادرات سیب در شهرستان اهر را لنگ گذاشته است به گونه‌ای که باغ‌داران اهری در فروش محصولات سیب، بلاتکلیف مانده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی : روز و شب تلاش می‌کنند تا محصول به بار بنشیند، با هر سختی، دست و پنجه نرم می‌کنند تا بهترین محصول را به بازار عرضه کنند، اما وای از آن روزی که گره بر گره افزوده شده و سد راه کشاورزانی می‌شود که با هزار امید و آرزو، منتظر فصل چینش می‌مانند.

این روزها باغات سیب در شهرستان اهر، وضعیت مطلوبی ندارد؛ کشاورزان از افزایش قیمت جعبه، سموم، سنگینی مخارجی که روی دوش آنها بوده و مهم‌تر از آن، عدم نبود شرایط برای صادرات به شدت گله مند هستند و مجبور شده‌اند سیب‌های برداشت شده از باغات خود را راهی سردخانه‌ها کرده و از صادرات محصولات خود چشم پوشی کنند.

ظرفیت نگهداری ۲۰۰ هزار تنی سردخانه‌ها در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی، شهرستان‌های اهر، مراغه و میانه را قطب تولید سیب در استان معرفی و به خبرنگار مهر می‌گوید : میزان تولید این محصول در استان، ۵۰۰ هزار تن می‌باشد که از ۳۵ هزار هکتار باغ به عمل می‌آید.

اکبر فتحی بیان می‌کند : ظرفیت نگهداری سردخانه‌ها ۲۰۰ هزار تن است که حدود ۸۰ تن سیب در سردخانه ها نگهداری شده و مابقی در تجارت خارجی و بازار به فروش می‌رسد که البته خرید تضمینی وجود ندارد و به صورت توافقی به فروش می‌رسد.

پشتیبانی از اتحادیه‌ها در راستای خرید محصولات

او توضیح می‌دهد : سیبی که از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و برای صادرات تولید می‌شود صادر می‌گردد و حتی سیاست‌های تشویقی نیز وجود دارد میزان تولید سیب در آذربایجان شرقی، ۵۰۰ هزار تن می‌باشد که از ۳۵ هزار هکتار باغ به عمل می‌آیدکه به ازای هر کیلو موز، ۳ کیلو سیب با تعرفه ۵ درصدی برای واردکنندگان حساب می‌شود اما بحث اینجاست که در سال جاری، تولید سیب با توجه به اینکه در سال گذشته دچار سرمازدگی شده بودند، امسال افزایش یافته است.

فتحی اضافه می‌کند : در حال حاضر سیب‌هایی که در دست کشاورزان مانده است باید در تهیه آبمیوه و کنسانتره مورد استفاده قرار گرفته و در داخل مدیریت شود.

وی با اشاره بر اتخاذ تصمیمی مبنی بر پشتیبانی از اتحادیه‌ها در راستای انجام خرید محصولات به خبرنگار مهر می‌گوید :  پشتیبانی مالی از اتحادیه‌ها مخصوصاً در سه شهرستان نام برده شده انجام گرفته تا وارد خرید شده و قراردادی نیز برای تبدیل محصولات منعقد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد : صادرات با وجود کاهش، نسبت به سال گذشته انجام می‌گیرد؛ باغ‌داران بزرگ هیچگونه مشکلی نداشته و حتی می‌توانند محصولات خود را وارد سردخانه‌ها کنند.

اما متأسفانه باغ‌دارانی که قطعات کوچک دارند و تولید آنها به میزانی نیست که بتوانند در حالت مجزا برای خود سردخانه داشته باشند که در این حالت، نقش تعاون روستایی و اتحادیه برجسته‌ می‌شود.

تعرفه گمرکی، مانعی برای عدم صادرات است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید : با وجود تعرفه گمرکی ۳۴۰۰ هزار تومانی که محصولات سیب به عراق و روسیه صادر می‌شد متأسفانه تجار و صادر کنندگان را در رقابت با صادر کنندگان خارجی غیر ممکن ساخته  است که در نتیجه محصولات، صادر نشده و در دست کشاورزان می‌ماند.

برداشت بالای ۹۵ هزار تن سیب در شهرستان اهر

محمد اسدی، با اشاره بر اینکه بیش از ۹۵ هزار تن سیب در شهرستان اهر برداشت می‌شود، ادامه می‌دهد : متأسفانه در اثر خسارت طوفان، ۴۰ هزار تن سیب‌ در باغات این شهرستان بر زمین ریزش کرده است. 

شهرستان اهر دارای ۲۷۵۰ هکتار باغ است که ۷۰ درصد آن را باغات سیب تشکیل می‌دهداو توضیح می‌دهد  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر می افزاید: این شهرستان دارای ۲۷۵۰ هکتار باغ است که ۷۰ درصد آن را باغات سیب تشکیل می‌دهد و سیب قره قرمز که یکی از محصولات بومی این شهرستان به شمار می‌آید حدود ۵۰۰ هکتار را شامل می‌شود که علاوه بر این، سیب لبنانی زرد و قرمز نیز در این شهرستان وجود دارد.

اسدی به خبرنگار مهر می‌گوید : افزایش قیمت تعرفه باعث شده است تا صادرکنندگان نتوانند محصولات را صادر کنند؛ قیمت سیب‌های زیر درختی قبل از طوفان، ۷۰۰ تومان بود که در حال حاضر ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد. افزایش قیمت جعبه، علاوه بر افزایش قیمت تولید، ضرر و زیان را برای کشاورزان به دنبال داشته است.

وی در پایان اضافه می‌کند : سیب‌های زیر درختی برای فرآوری کمپوت سازی، تولید چیپس میوه، و کنسرو مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر سیب‌های لبنانی زرد و قرمز روی دست کشاورزان مانده است.

حتی یک کیلو هم سیب نفروخته‌ام

یک باغ دار اهری به خبرنگار مهر می‌گوید : ۲۵ هکتار در این شهرستان باغ دارم و تقریباً ۱۳۰۰ تن سیب برداشت می‌کنم که طی سال‌های گذشته، محصول باغ را به صادرکنندگان می‌فروختم اما در سال جاری با قرار دادن تعرفه ۳۴۰۰ هزار تومانی از سوی دولت عراق، دیگر امکان صادر کردن محصولات وجود ندارد و در حال حاضر، سیب‌ها را در سردخانه نگهداری می‌کنیم.

قلی احمدزاده، از خسارت طوفان که موجب ریخته شدن سیب‌های رسیده در باغات این شهرستان شد یاد کرده و ادامه می‌دهد : درست است که محصولات سال گذشته نیز دچار سرمازدگی شده بود اما اوضاع، نسبت به امسال خوب بود.

این باغ دار به خبرنگار مهر می‌گوید : از ۱۳۰۰ تن محصول باغ، حدود ۸۰۰ تن را صادر می‌کردم و مابقی را در بازارهای داخلی به فروش می‌رساندم اما امسال از محصول پاییزی خود ، حتی یک کیلو هم نفروخته‌ام و افزایش قیمت جعبه موجب شد تا جعبه‌ها را اجاره و محصول باغ خودم را در سردخانه نگهداری کنم.

مورد حمایت قرار دادن کشاورزان

او ادامه می‌دهد : در سال ۹۷ و ۹۸، هیچگونه صادراتی انجام نگرفته و این در حالی است که هزینه کارگر، سبد و سردخانه افزایش یافته است. در باغ، ۱۲ نفر کارگر دائمی دارم که در فصل چینش تعداد کارگران به ۷۰ نفر می‌رسد. فصل چینش سیب‌های بومی از ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور و فصل چینش سیب‌های صنعتی نیز از ۲۰ شهریور تا ۵ آبان ادامه دارد .

 احمدزاده اضافه می‌کند : قره قرمز، سیب مخصوص شهرستان اهر است . اما باید گفت تنها راه حلی که برای مشکلات به وجود آمده وجود دارد، حذف تعرفه گمرکی، خرید تضمینی از کشاورزان و حمایت مسئولان ذی ربط از کشاورزان است.

شهرستان اهر یکی از قطب‌های تولید کننده سیب در استان آذربایجان شرقی است اما در حال حاضر باغ‌داران اهری از وضعیت کنونی بازار فروش برای محصولات خود، گله مند و خواستار حمایت مسئولان ذی ربط از کشاورزان هستند و معتقد هستند برای بهتر شدن این وضعیت، باید تعرفه گمرکی از میان برداشته شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا