صنعت، معدن، تجارت

آمادگی داریم کارشناسان سوری را در حوزه استاندارد آموزش دهیم

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به رتبه ۲۱ ایران در میان ۱۶۰ کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد سازی گفت: ما این ظرفیت را داریم که آموزش‌های لازم را به کارشناسان سوری منتقل کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، نیره پیروز بخت در  دیدار با سفیر سوریه با اشاره به پیوند عمیق میان دو ملت گفت: خوشبختانه روابط دو کشور با وجود فشارهای دشمنان روبه پیشرفت بوده و همکاری‌ها نوید آینده بهتر از شرایط کنونی می‌دهد.

وی گفت: ایران همیشه در کنار مردم سوریه بوده است و امیدواریم مردم سوریه از مشکلات کنونی عبور کنند و این کشور به ثبات و آرامش برسد.

این مقام مسئول با اشاره به یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استاندارد سازی بین سازمان استاندارد ایران و سازمان استاندارد و اندازه گیری سوریه در سال ۲۰۰۶ گفت: خوشبختانه همکاری‌ها در زمینه استاندارد رو به گسترش بوده، اما در مجموع چندان راضی کننده نیست و باید برای دستیابی به اهداف مشخص در تفاهم نامه‌ها تلاش کنیم.

پیروز بخت افزود: هم اکنون فضا برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بسیار بیشتر شده و سازمان‌های استاندارد ایران و سوریه نیز در این زمینه نقش تسهیل گری ایفا می‌کند.

رئیس سازمان استاندارد  همچنین با اشاره به رتبه ۲۱ ایران در میان ۱۶۰ کشور عضو ایزو (سازمان بین المللی استاندارد سازی) گفت: ما در بخش‌های مختلف این ظرفیت را داریم که تجارب و آموزش‌های لازم را در اختیار کارشناسان سازمان استاندارد سوریه قرار دهیم.

وی همچنین از تجاوز ترکیه به مرزهای سوریه ابراز تاسف کرد و خواستار توقف این تجاوزها به مردم کُرد سوریه شد.

سفیر سوریه نیز با بیان اینکه روابط امروز دو کشور با گذشته قابل قیاس نیست گفت: دولت سوریه، ایران را در اولویت بازسازی و توانمندسازی کشور خود قرارداده است.

عدنان حسن محمود افزود: تحریم ها، هر دو کشور را هدف گرفته است و باید با کمک هم بتوانیم با تحریم مقابله کنیم و هم روابط تجاری و اقتصادی خود را به بالاترین سطح برسانیم.

وی افزود: هدف دو کشور در روابط اقتصادی تکمیل مناسبات تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری است و باید به آن دست پیدا کنیم.

سفیر سوریه گفت: سوریه از هر پیشنهاد، ایده و ابتکاری که منجر به تحکیم روابط با ایران شود استقبال می‌کند و همواره در کنار یکدیگر در برابرتوطئه‌ها خواهیم بود.

در این دیدار حسن دانایی فر دبیر کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه نیز گفت: بین دو کشور به نوعی همکاری‌های آزاد تجاری برقرار است و فضا برای گسترش روابط از هر نظر مهیاست.

وی افزود: ما در کنار مردم سوریه بوده ایم و به طور طبیعی مسئولان سوریه نیز ایران را در بازسازی و سرمایه گذاری در کشور خودشان به عنوان اولویت قرار داده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران با عراق و سوریه مبادلات تجاری بسیاری خوبی دارد گفت: البته عراق عمدتاً بازار مصرفی دارد، اما سوریه هم بازار مصرف دارد و هم خود تولید کننده است بنابراین ما به آن‌ها صادر و از آن‌ها وارد هم می‌کنیم.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی سوریه به گونه‌ای است که روابط اقتصادی و همچنین تولیدات مشترک با بخش‌های اقتصادی این کشور در خاک سوریه می‌تواند به تدریج فضای اقتصاد و تجارت ما را با توجه به بازارهای چندصد میلیونی اطراف سوریه باز و هموارتر کند.

در پایان این دیدار مقرر شد مسئولان سازمان استاندارد و اندازه گیری سوریه برای آشنایی و استفاده از ظرفیت‌های استاندارد ایران به کشورمان سفر کنند تا زمینه تفاهم‌های بعدی فراهم شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا