انرژی

انتقاد نماینده کهنوج به احداث سد بر روی رودخانه هلیل

نماینده مردم کهنوج در مجلس خطاب به رئیس جمهور: با احداث سدی بر روی رودخانه هلیل، حق آبه زیست محیطی و کشاورزان جنوب کرمان را قطع کردند. مردم به ناچار در اراضی موروثی چند هزار ساله خویش، مجبور به حفر چاه شدند. اکنون نه پروانه چاه می‌دهند و نه سوخت مردم را تامین می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمد حمزه در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور گفت: جنوب کرمان با وسعتی معادل ۴۰ هزار کیلومتر مربع، از بسیاری از استان‌های کشور بزرگ بوده و یکی از  قطب‌های کشاورزی کشور است. سرانه مصرف هر ایرانی از تولیدات جنوب کرمان بیش از ۵۰ کیلوگرم است. چه بگویم که این منطقه با وجود این حجم تولید به دلیل نابسامانی نظام تولید و عرضه و سوء مدیریت مدیران  گذشته و حال هنوز عنوان محروم‌ترین نقطه کشور را یدک می‌کشد.

نماینده مردم کهنوج در مجلس، ادامه داد: هر چند روند تولید در منطقه سنتی است، – که خود این هم  حاصل کم توجهی مدیران ارشد کشور و دولت است – اما به لطف شرایط خداداید سالیانه قریب به ۵ میلیون انواع محصولات تولید می‌شود. اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه معین برای رفع محرومیت از جنوب کرمان و نبود سند جامع برای توسعه این منطقه، فاصله جنوب کرمان از دیگر مناطق توسعه یافته روز به روز در حال افزایش است.

همچنین بخوانید

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: اولین و مهم‌ترین گام،‌ برای تغییر شرایط و حرکت مناسب‌تر در جنوب کرمان استقلال نواحی جنوب کرمان و تشکلی استان کرمان جنوبی است. استان کرمان پهناورترین استان کشور است فاصله شمالی ترین و جنوبی ترین نقطه آن قریب به ۹۰۰ کیلومتر است. جنوبی ترین نقطه آن در شهرستان قلعه گنج از مرکز استان قریب به ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این مسافت همراه با نبود زیرساخت و به ویژه راه‌های ارتباطی مناسب، مانع اعمال صحیح مدیریت و توزیع  منابع  مناسب جنوب کرمان است.

حمزه افزود: وزارت کشور را موظف تا هر چه سریع‌تر لایحه ایجاد استان کرمان جنوبی را تهیه کند. اقای رئیس جمهور! در دو سفر قبلی خود به  کرمان به عرض شما رساندیم که دو مشکل اساسی مردم جنوب کرمان در کنار محرومیت به ارث رسیده، نداشتن اسناد مالکیت ارضی و دیگری، چاه‌های بدون پروانه است. بارها با مسوولان وزرات‌ خانه‌های ذی ربط جلسه گذاشتیم اما بی‌فایده بوده است.  اغلب اراضی مردم، به دلیل کم‌کاری مسوولان در گذشته و عدم اطلاع رسانی به ثبت دولت درآمده است. بخش بزرگی از مردم ما مالک دارایی خود نیستند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس با بیان اینکه در سفر گذشته هیات دولت معاون پارلمانی قوه مجریه را مامور تشکیل کارگروه برای رفع این مشکلات کردیم گفت: این کارگروه حتی یک جلسه هم تشکیل نداده است. آقای روحانی! با احداث سدی بر روی رودخانه هلیل، حق آبه زیست محیطی و کشاورزان جنوب کرمان را قطع کردند. مردم به ناچار در اراضی موروثی چند هزار ساله خویش، مجبور به حفر چاه شدند. اکنون نه پروانه چاه می‌دهند و نه سوخت مردم را تامین می‌کنند و پا بر حلقوم مردم کشاورز محروم و مظلوم منطقه نهادند و می‌خواهند زندگی را از آن‌ها بگیرند. کدام منطق چنین رفتاری را تجویز می‌کند؟

وی خطاب به رئیس جمهور گفت:‌در سال رونق تولید، ۲۵ درصد سهمیه سوخت چاه‌های  کشاورزی پروانه‌دار را کم کرده‌اند. این یعنی ۲۵ درصد  کاهش سطح زیر کشت و ۲۵ درصد کاهش سطح تولید. ایا این معنای مدیریت انقلابی در شرایط  جنگ اقتصادی است؟ این چه نحوه مدیریت است که ۷۰ پمپ بنزین در جنوب کرمان را نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند کنترل کنند. آیا حاضرند به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت، پا بر خرخره هزاران کشاورز مظلوم و محروم بگذارند و وادارشان  کنند از بازار قاچاق سوخت، سوخت مورد نیاز خود را تأمین کنند. الله اکبر از این مدل تدبیر و مدیریت!

حمزه در ادامه نطق خود خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: برخورد دوگانه و تبعیض‌آمیز در جذب سرباز معلم، حق التدریسان و پیش دبستانی در استان کرمان نسبت به استان های همجوار چیست؟ چرا باید حق فرزندان جنوب کرمان که در بدترین شرایط به سر می برند به دلیل اهمال مسئولان گذشته و حال پایمال شود، لطفاً دستور رفع مشکل را صادر کنید.

نماینده مردم کهنوج در مجلس در پایان خطاب به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد: هزینه کاشت امسال بسیار گران بود و اگر از هم اکنون به فکر صادرات محصولات جنوب نباشید قطعاً امسال یک بحران بزرگ در جنوب کشور رخ می‌دهد. نرخ بیمه نخیلات کشاورزی را چند برابر کرده‌اند، دستور رفع مشکل را صادر کنید، به نظر می‌رسد صندوق بیمه محصولات کشاورزی وظیفه حمایتی خود را کاملاً فراموش کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا