امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

امکان صادرات ۵ میلیارد دلاری پسته/تولید افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به فراهم بودن شرایط برای افزایش تولید پسته، این محصول طی چند سال آینده می تواند ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران، امکانات سخت‌افزای تولید پسته در کشور را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر تجارت خارجی پسته حدود ۱.۵ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به فراهم بودن شرایط برای افزایش تولید این محصول، پسته طی چند سال آینده می تواند ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خشکسالی را از دلایل کاهش تولید پسته در سال گذشته عنوان کرد و افزود: حدود ۱۳ استان در کشور به صورت تجاری پسته تولید می کنند و در سایر استان ها نیز تولید این محصول در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید امسال نسبت به سال گذشته با افزایش همراه باشد.

مهرفرد با تاکید بر این موضوع که در صنعت پسته امکان توسعه سطح تولید فراهم است، گفت: سالانه ۱۴ هزار هکتار ظرفیت جدید برای این محصول ایجاد می شود و با ارتقای زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری می توان جایگاه ایران در این تجارت را در بازارهای جهانی ارتقا داد. همچنین ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار نیز اصلاح و بازسازی باغات در این بخش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پسته  ظرفیت تجاری خوبی وجود دارد که باید از آن استفاده کرد، گفت: در این شرایط اگر بتوانیم مشکلات بازار را شناسایی کنیم و انگیزه ها را برای ورود فعالان بازار به بورس افزایش دهیم، خواهیم توانست تولید پسته را با شیب تند بالا ببریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بورس کالای ایران باید با استارتاپ ها وارد همکاری شود که این موضوع سبب ارتقای کیفیت محصولات و استانداردسازی اثرگذار خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا