بانکبانک و بیمهپرداخت الکترونیککسب و کار

در رویداد #رفاتک_چلنج چه گذشت؟

مرکز نوآوری بانک رفاه روز گذشته ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در باغ کتاب تهران رویدادی با عنوان رفاتک برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رفاتک چلنج، رویداد معرفی نیازهای فناورانه بانک رفاه است که هدف آن مشارکت و همکاری با استارتاپ ها و شرکت های نوآور برای رفع این نیازهاست.

در این رویداد که توسط رفاتک (مرکز نوآوری بانک رفاه) و با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی هادی ویسی رئیس مرکز رفاتک بانک رفاه و حسین رحمتی عضو هیات مدیره این بانک برگزار شد، تعدادی از نیازها و چالش های بانک رفاه به همراه رویکردهای توسعه فناوری این بانک در محور هایی از جمله خدمات رفاهی به سالمندان و بازنشسته‌ها (دریافت فرم توضیحات=Retirement) ، پرداخت های ارزی برای گردشگران و گردشگران سلامت (دریافت فرم توضیحات=Tourism) وروش‌های نوین نظرسنجی از مشتریان بانک از همه درگاه‌های ارتباطی (دریافت فرم توضیحات=Pool) معرفی گردید.

ببینید: گزارش تصویری از رویداد #رفاتک_چلنج

حسین رحمتی عضو هیات مدیره بانک رفاه نیز در این رویداد گفت:ما اعتقاد داریم جهت ایجاد رفاه و فضا برای تغییر فضاهای کسب و کار صنعت بانکداری باید از خلاقیت جوانان استفاده کرد. برای رخ دادن این اتفاق بانک‌ها نیز باید همیاری و همکاری خوبی داشته باشند و بستری را برای پیشبرد این هدف فراهم کنند.

حسین رحمتی عضو هیات مدیره بانک رفاه
حسین رحمتی عضو هیات مدیره بانک رفاه

وی افزود: بانک رفاه بیش از ۱۰۳۴ شعبه دارد و به ۲۸ میلیون مشتری، ۱۸ میلیون کارت بانکی و ۳ میلیون بازنشسته خدمات بانکی ارائه می‌دهد و به همین جهت تلاش می‌کند از قابلیت های جدیدی که در حوزه کسب و کارها به وجود آمده استفاده کند.

رحمتی با اشاره به این نکته که تغییرات جمعیتی و دیجیتالی شدن بانک‌ها باعث شده بانک‌ها به سمت بانکداری باز بروند افزود: ما نیز در راستای همین رویکرد مدیریتی به سمت بانکداری نسل سوم و چهارم قدم برداشته‌ایم.  بانک رفاه سال گذشته مرکز نوآوری رفاتک را با هدف مشارکت و سرمایه گذاری افتتاح کرد که منجر به برقراری ارتباط بسیار تنگاتنگ بین بانک رفاه و دانشگاه‌های بزرگ ایران شد.

عضو هیات مدیره بانک رفاه اظهار داشت:استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از مهم‌ترین رویکردهای رفاتک چلنج است که اعتقاد دارد راهبردها و پلن‌های بانک باید تغییر کنند.

رحمتی در انتها افزود: تعدد قانون‌گذاران حوزه فین تک، تعریف نشدن قانون اخذ کارمزد، قوانین و مقررات تسهیل‌گر از چالش‌هایی است که سر راه استارتاپ های مالی وجود دارد  و باید آن‌ها را رفع کرد.

علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی
علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی

در ادامه این رویداد، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به این که فعالیت‌های نوین و فناورانه معمولا از شرکت‌های خصوصی شروع می‌شود و آن‌ها در این حیطه پیشتازند، افزود: «اما در حوزه فناوری‌های بانکی و پولی بانک‌های ما توانسته‌اند قدم های‌ خوبی بردارند. هر چند این فعالیت‌ها باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد اما در این حد نیز می‌توان گفت اتفاق میمونی برای نهادهای پولی کشور رخ داده است.»

 

وی افزود: بر اساس تحقیقی که در سوئد انجام شده، ۹۸ درصد مردم نسبت به گذشته مراجعه حضوری به بانک ندارند و در کشور ما نیز باید مسیری طی شود تا به این هدف برسیم. بانک‌ها طی چند سال گذشته رشد خوبی در الکترونیکی کردن خدمات خود داشته‌اند ولی نیازی که اکنون در دنیا حس می‌شود دیجیتالی کردن بانکداری است. در دنیای امروز، استارتاپ‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین طوری رشد می‌کنند که به سرعت جایگزین شرکت‌های بزرگ در این زمینه می‌شوند.

دلیری اظهار داشت: در گذشته اگر خریدی انجام می‌شد به حضور فیزیکی مردم نیاز بود اما اکنون اکثر کسب و کارهای استارتاپی جایگزین خریدهای فیزیکی شده‌اند و بخش زیادی از مردم جامعه به جای خریدهای فیزیکی به سمت خریدهای اینترنتی رفته‌اند. همه آدم‌ها در دنیای امروز دنبال صرفه‌جویی در وقت هستند، یکی از بسترهای مهم که وقت روزانه را می‌گیرد فعالیت‌های مالی است. این‌روزها استارتاپ‌های مالی و فین‌تک‌ها آمده‌اند تا زمان را برای ما مدیریت کنند، فین‌تک‌ها این روزها به همین واسطه توسعه پیدا کرده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه بانک رفاه گفت: اگر نتوانیم تا ۲ سال آینده بستر فعالیت برای استارتاپ‌ها را توسعه دهیم از این قافله جا خواهیم ماند، روز به روز اقبال حضور فیزیکی برای دریافت خدمات کمتر می‌شود و ما باید به همین سمت حرکت کنیم. در آینده نه چندان دور حضور فیزیکی باید برای مشاوره مالی باشد نه انجام کارهای خدماتی.

دلیری خاطرنشان کرد: در حوزه بانکداری فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مختلفی باید شکل بگیرند، حتی در بحث بدهی، تامین مالی جمعی و نظارت. این حوزه در آینده نیاز ضروری مردم است، سال گذشته استارتاپ‌های حوزه بیمه شکل گرفت و در همان ابتدا با عکس‌العمل نهادهای حوزه بیمه مواجه شد. این استارتاپ‌ها پس از مدتی بازار را به دست آوردند و به همین واسطه شرکت‌های سنتی احساس خطر کردند، شرکت‌های سنتی آن زمان به ما مراجعه کردند، من نیز به آن‌ها گفتم قطاری شروع به حرکت کرده، هر فردی سوار آن شود، برنده است و هر فردی سوار نشود جا می‌ماند.

وی اظهار داشت: جای خوشحالی دارد که اکنون، نهاد ناظر بر بیمه‌ها، دستورالعمل استارتاپ‌های بیمه‌ای را ابلاغ کرده اند تا این فعالیت رسما پذیرفته شود، ما تا یک سال آینده باید بیمه آنلاین را به طور کامل داشته باشیم تا این برگه‌های بیمه جمع آوری شوند.

معاون توسعه مدیریت وجذب سرمایه بانک رفاه تصریح کرد: ضمن تشکر از کار خوب بانک رفاه برای راه اندازی شتابدهنده و برگزاری رویدادی که طی آن نیازهای حوزه بانکی را به اعلام عمومی گذاشتند تا برای حل آن‌‎ها از استارتاپ‌ها کمک بگیرند، باید بگویم که استارتاپ‌ها باعث توسعه بانک می‌شوند، یقین دارم در بستر بانک رفاه نیز این اتفاق رخ خواهد داد و شرایطی ایجاد می شود تا سنگ‌هایی که سر راه استارتاپ‌ها وجود دارد، یکی یکی برداشته شود.

 

هادی ویسی، رئیس مرکز رفاتک
هادی ویسی، رئیس مرکز رفاتک

در خصوص این رویداد که با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی، فین‌تکی و بانکداری کشور برگزار شد؛ گفت: اردیبهشت امسال در مرکز رفاتک مستقر شدیم و تاکنون حامی بیش از ۱۰ رویداد بوده‌ایم، مرکز نوآوری رفاتک کنار دانشگاه شریف‌ راه‌اندازی شده است. در این مدت ۱۶۹ طرح را بررسی کردیم. پنج طرح به امضای قرارداد رسیده‌اند و امیدواریم با پشتوانه بانک رفاه به چالش‌های حوزه بانکداری کمک کنیم.

ویسی با اشاره به این نکته که بازار بانک‌ها مهم‌ترین سرمایه است که رفاتک به ارمغان می‌آورد، ادامه داد: سرمایه اصلی که ما برای شرکت‌ها می‌آوریم، اعتبار، اعتماد و بازار بانک‌هاست. رویداد امروز حل مساله است و فرایند آن به این شکل است که تعدادی از چالش‌های حوزه بانکداری را در معرض خوش فکری استارتاپ‌ها قرار بدهیم و از راه‌حل‌های فناورانه آنها استفاده کنیم. مراحل پیش تولید رویداد امروز را از خرداد آغاز و از بین مسائل مطرح شده، ۳ چالش را انتخاب کردیم تا استارتاپ‌ها بتوانند راه‌حلی برای آنها انتخاب کنند، چالش‌های امروز به عمد طوری انتخاب شده اند که ملموس‌تر باشند. پس از این مسائل بسیار بزرگ‌تری به چالش گذاشته خواهد شد.

او در خصوص چالش‌ها گفت: امروز مسائل طرح می‌شوند و استارتاپ‌ها باید تا ۲۰ روز آینده راه‌حل‌های‌ آنها را از طریق سایت رفاتک برای ما ارسال کنند. پس از دو ماه راه حل هایی که برای ما ارسال شده، بررسی می‌شود و تیم‌ها به بدنه بانک متصل خواهند شد. در نهایت روی سه تیم سرمایه گذاری صورت می گیرد، البته سرمایه‌گذار سه تیم اول از همین الان مشخص هستند.

در ادامه مراسم، تفاهم نامه‌ای بین بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با هدف توسعه نوآوری و زیرساخت ها برای صندوق سرمایه گذاری و ایجادشتابدهنده ها برای حمایت از استارتاپ‌ها و فین‌تک‌های حوزه بانکداری به امضا رسید.

امضای تفاهم نامه‌ای بین بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
امضای تفاهم نامه‌ای بین بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
امضای تفاهم نامه‌ای بین بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
امضای تفاهم نامه‌ای بین بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

در حاشیه این مراسم اعلام شد که بانک رفاه در این مراسم نیازوهای فناورانه خود را در قالب سه طرح ارائه می‌کند و از تیم‌های استارتاپی می‌خواهد تا ۱۰ آبان ماه طرح‌های خود را برای این نیازها ارائه کنند. (برای این منظور اینجا کلیک کنید.)

 

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا