انرژی

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری برای ساخت شبکه ملی گاز هند

هند که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت و زغال سنگ در جهان به شمار می‌رود، ۶۰ میلیارد دلار برای ساخت یک شبکه ملی گاز و پایانه‌های واردات تا سال ۲۰۲۴ سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هند به سختی در تلاش است تا مصرف گاز که گاز گلخانه‌ای کمتری در مقایسه با نفت و زغال سنگ تولید می‌کند را افزایش دهد زیرا بسیاری از صنایع و شهرهای کوچک به شبکه خطوط لوله گاز متصل نیستند.

رشد مصرف گاز ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۱ بود اما این نرخ رشد در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تنها ۲.۵ درصد بود.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در مجمع انرژی هند اعلام کرد: شرکت‌ها ۶۰ میلیارد دلار در شبکه و ساخت تاسیسات جدید واردات گاز برای متصل کردن همه ایالت‌ها به شبکه گاز تا اواسط سال ۲۰۲۴ سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: این رقم مربوط به سرمایه‌گذاری احتمالی نیست بلکه برای پروژه‌ای است که در دست اجرا است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند پیش از این افزایش دو برابری سهم گاز در سبد انرژی این کشور به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ را هدف‌گذاری کرده بود.

شرکت Gail Ltd که بزرگترین شرکت گاز هند است، اعلام کرد به تکمیل پروژه خط لوله اورجا گانگا به طول ۲۶۶۰ کیلومتر که ایالت‌های شرقی بیهار، بنگال غربی، جهارخند و اودیشا را به شبکه گاز متصل می‌کند، نزدیک شده است. این خط لوله ظرفیت ۱۶ میلیون متر مکعب استاندارد در روز گازرسانی را دارد.

پرادهان در حاشیه این کنفرانس گفت: پروژه اورجا گانگا تا پایان سال ۲۰۲۰ آماده خواهد شد. دولت ساخت شبکه گاز شمالی برای متصل کردن هشت ایالت در شمال شرقی هند به شبکه ملی گاز را آغاز کرده است و پیش از پایان دولت فعلی، هند به شبکه گاز متصل خواهد شد که کمک می‌کند گاز از هر گوشه هند به مرکز تقاضا ارسال شود.

مجموع مصرف گاز هند حدود ۱۶۶ میلیون متر مکعب استاندارد در روز است.

عمده پایانه‌های واردات گاز طبیعی مایع هند در غرب است که تامین پایدار گاز در شرق و نقاط دیگر این کشور را دشوار می‌کند.

سرمایه‌گذاری توتال روی توسعه گاز در هند

در این میان، غول انرژی فرانسوی توتال با هدف سرمایه‌گذاری روی تلاش هند برای توسعه مصرف گاز، ۳۷.۴ درصد سهم در شرکت توزیع گاز هندی “آدانی گاز” خریداری کرد.

توتال پس از BP و شل، سومین شرکت نفتی بزرگ خارجی است که همزمان با سرمایه‌گذاری سنگین هند برای کاهش آلایندگی کربن و استفاده از منبع انرژی پاک‌تر، وارد بخش گاز هند می‌شود.

پس از این توافق، خانواده آدانی و توتال هر یک ۳۷.۴ درصد سهم در “آدانی گاز” دارند و ۲۵.۲ درصد در دست سهامداران عمومی خواهد بود.

توتال و آدانی همچنین جوینت ونچری را برای فروش گاز طبیعی مایع در هند و بنگلادش تاسیس خواهند کرد.

آمادگی آمریکا برای کمک به ساخت ذخایر نفت استراتژیک در هند

کنت جاستر، سفیر آمریکا در هند هم در اظهاراتی گفت: آمریکا تمایل دارد شراکت جامعی در بخش انرژی با هند منعقد کند.

وی اظهار کرد:‌ واشنگتن تمایل دارد مساعدت فنی برای کمک به هند به منظور ایجاد ذخایر نفت استراتژیک فراهم کند.

واردات نفت هند از آمریکا در سال ۲۰۱۸ رشد چشمگیری پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا