انرژی

عقب ماندن ایران از قافله جهانی انرژی های نو

مدیرعامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران گفت: مردم ایران در دوران اخیر به دلائل مختلف از قافله جهانی در استفاده از منابع انرژی های نو عقب مانده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «سید مسلم موسوی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این در حالی که ایرانی ها جزء نخستین استفاده کنندگان منابع انرژی تجدیدپذیر مثل بادو آب طی چند صد سال گذشته در دنیا شناخته می شوند.

وی اظهارداشت: کشور ایران به لحاظ منابع انرژی تجدیدپذیر به خصوص بادی و خورشیدی از جایگاه بسیار بالایی در سطح دنیا برخورداراست.

مدیرعامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران گفت: متاسفانه تاکنون به دلائل مختلف از این منابع غنی و ارزشمند استفاده کافی و وافی در کشور نشده است.

وی در ادامه افزود: پرداخت یارانه های هنگفت و پنهانی در حوزه سوخت های فسیلی از مهمترین این دلائل است.

موسوی بیان داشت: این یارانه ها موجب مضرات سنگین در حوزه های مختلف منجمله عدم اقبال به توسعه انرژی های تجدید پذیر در مملکت شده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: سیاست های که دولت از چند سال قبل برای خرید تضمینی برق تولیدی از نیروگاه های تجدید پذیر گذاشته منجر به اقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر کشور شده است.

مدیرعامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران افزود: هم اکنون نزدیک به ۷۶۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدد پذیر منصوبه در کشور وجود دارد که عمده این نیروگاه ها بادی و خورشیدی هستند.

وی اظهارداشت: بطورکلی با توجه به تلاش های صورت گرفته در حال حاضر کمتر از یک درصد عرضه برق کشور مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیر است.

موسوی گفت: این اطلاعات و آمار بیانگر اینکه در حوزه انرژی های تجدیدپذیر کشور جای کاربسیاری وجود دارد از اینرو می طلبد تمامی دستگاه های دولتی، خصوصی، عمومی و غیر دولتی در این زمینه فعال شوند تاموانع بر سر راه تولید برق تجدید پذیر برطرف و مسیر بیش از پیش برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران هموار شود.

وی ضمن اشاره به یارانه های پنهانی در حوزه سوخت های فسیلی افزود: وقتی دولت تعرفه ای برای خرید برق تجدیدپذیر منظور می کند برخی از افراد که ناآگاه هستند می گویند چرا این تعرفه ها بالاست در حالیکه سوخت ورودی به نیرو گاه های فسیلی کم و بیش بصورت رایگان به وزارت نیرو تحویل داده می شود که به ازای هر مترمکعب ۵ تا ۱۰ تومان است که در مقابل ۱۵ سنت صادراتی به واقع عدد ناچیزی بوده و در قیمت تمام شده برق تولیدی بوسیله نیروگاه های حرارتی مورد محاسبه قرار نمی گیرد.

مدیرعامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران اظهارداشت: خیلی ها می گویند برق تمام شده از نیروگاه های فسیلی ارزان است در حالیکه ارزان نیست.

وی گفت: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور فسیلی و در بهترین حالت راندمان ۵۰ درصد را دارند.

موسوی در ادامه افزود: هم اکنون در کشور تعداد زیادی نیروگاه باراندمان ۲۲، ۲۵ و ۳۰ درصد وجود دارد این بدین معناست که همین سوخت رایگانی که به نیروگاه های فسیلی تزریق می شود در بهترین حالت ۵۰ درصد هدر می رود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا