اقتصاد کلان

انتظار بهبودی شاخص رقابت پذیری در ۹۸

معاون وزیر اقتصاد گفت: انتظار می رود جایگاه شاخص رقابت‌ پذیری کشور نسبت به سال قبل بهبود و ارتقا پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمدعلی دهقان دهنوی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: شاخص رقابت پذیری عوامل مختلفی مثل متغیرهای اقتصاد کلان، قدرت تحرک اقتصاد و تجارت خارجی، شرایط رقابتی در بازارها و ثبات قوانین و مقررات را مورد سنجش قرار می دهد.

وی اظهارداشت: سال گذشته شرایط اقتصادی مملکت بسیار وخیم بود و مسئولان ناگزیر از تصمیماتی بودند که بطور مکررمنجر به این می شد که ثبات مقررات مخدوش شود.

همچنین بخوانید

معاون وزیر اقتصاد گفت: برای اینکه کشور بتواند خودرابا شرایط جنگ اقتصادی تطبیق دهد همه شاهد وضع مقررات جدید، صدورآئین نامه ها، ابلاغیه ها وهمینطور تغییر رویه ها بودند به همین سبب شاخص رقابت پذیری سال ۹۷ به شدت تنزل پیدا کرد.

وی افزود: طبق آمار طی سال گذشته ۴۰۰ آئین نامه و بخشنامه در حوزه تجارت خارجی کشور صادر شده که به ازای هر روز بیش از یک بخشنامه می شود.

دهقان دهنوی اظهارداشت: خوشبختانه امسال شرایط به ثبات بهتری رسیده و تغییر مقررات کمتر و محدودتر شده و انتظار می رود جایگاه شاخص رقابت‌پذیری کشور نسبت به سال قبل ارتقا پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد برای بهبود شرایط و فضای کسب و کار چه برنامه های در دستور کار دارد و تاکنون چه اقداماتی انجام داده است، گفت: سامانه ای به نام «درگاه ملی مجوزهای کشور» طراحی شده است.

معاون وزیر اقتصاد ضمن اشاره به اینکه نقطه آغاز هر کسب و کاری دریافت مجوزهای لازم است، افزود: تمامی تلاش ها معطوف به اینکه مجوز ها در یک سامانه واحد بصورت استاندارد با شناسنامه و ز مان بندی مشخص در اختیار آحاد مردم قرار گیرد و همینطور این امکان فراهم تا در خواست ها، تغییرات و دریافت مجوز ها بتواند از طریق یک مکانیزم الکترونیکی با سرعت و سهولت کافی انجام شود.

وی در ادامه مصاحبه به رادیو اظهارداشت: این یک اقدام موثر و مستمری که از سوی وزارتخانه مزبور در حال پیگیری است.

دهقان دهنوی یادآورشد: جدا از این اصلاح فرآیندهای کاری صاحبان کسب و کار اعم از شرکت های کوچک و بزرگ نیزدر دستور کار وزارت اقتصاد است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا