بورسبورس اوراق

بورس آثار تخریبی بازار ارز و سکه را ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس آثار تخریبی سایر بازار ها همانند ارز و سکه را نداردو در عین حال در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «همایون دارابی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع رمزگشایی نوسانات بازار بورس کشور افزود: زمانی که بازار ارز سال ۹۶ و ۹۷ وارد تلاطم شد انتظار بر این بود که یک بازاری به مردم برای سرمایه گذاری معرفی شود که آثار تخریبی ورود به بازار ارز و طلا را نداشته باشد و این بازار چیزی جزء بورس نبود.

وی همچنین اظهارداشت: بورس این اطمینان را به همه داد که توانست سپر تورمی مناسبی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ابتدای سال ۹۶ شاخص بورس ۹۶ هزار واحد بود که امروز این عدد به ۳۰۸ هزار واحد رسیده یعنی ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: شاخص بورس در شش ماهه نخست سال جاری ۷۴ درصد رشد را تجربه در حالیکه بازار ارز ۱۱ درصد و بازار طلا ۱۴ درصد در این مدت عقب نشینی کرده است.

دارابی تصریح کرد: امروز می توان این اطمینان را به مردم داد که بازار سرمایه آثار بازار تخریبی بازار ارز و سکه را ندارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: سرمایه مردم پس از ورود به بورس به سمت بنگاه های اقتصادی، اجرای طرح های توسعه ایی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و مواردی این چنینی هدایت می شود و از طرفی بورس محلی که مزیت اقتصادی بنگاه ها را در بین مردم ایران تقسیم می کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این مهم مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری همواره برآن تاکید موکد دارند.

وی اظهارداشت: تمامی بازارها هم اکنون در حالت رکود نسبی بسر می برند اما بازار سرمایه توانسته نقدینگی مردم را جذب و رونق خوبی داشته باشد.

دارابی گفت: صرفنظر از نوسانات کوتاه مدت این بازار اثبات کرده در بلند مدت نقش موثری در جمع آوری سپرده های مردم و هدایت این منابع به بخش های مولد جامعه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه ۵۰ درصد تولیدات صنعتی ایران توسط شرکت های بورسی انجام می شود، افزود: بازار سرمایه همانند سایر بخش های اقتصادی نیازمند حمایت، مدیریت، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب است.

کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: این بازار یکی از معابر و گذرگاه های اصلی اقتصاد کشور جهت رسیدن به رونق تولید و توسعه اقتصادی امروز ایران است.

وی در ادامه مصاحبه تصریح کرد: بازار سرمایه در اقتصاد کشور نقشی مهم در تحقق برنامه های اقتصادی کشور ایفا می کند.

دارابی گفت: این بازار می تواند با اتکا به ایجاد مشارکت گسترده مردم و توزیع ارزش افزوده بهترین شکل اقتصاد مردمی را در کشور ایجاد کند.

وی افزود: جدا از این بورس محلی که می تواند با رفع مشکل نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل در مسیر رونق اقتصادی کمک شایانی به اقتصاد انجام دهد.

«علیرضا ثابت» کارشناس بازار سرمایه نیز در این برنامه رادیویی گفت: طبق معمول اثر گذاری نوسانات ارز در بازار سرمایه با یک فاصله زمانی خود را نشان می دهد.

وی افزود: یک فاصله زمانی شش ماه تا یکسال طول می کشد تا این اثر در صورت های مالی منعکس شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سال گذشته تلاطم و نوسانات شدیدی که در بازار ارز اتفاق افتاد به تدریج شرکت های که در فضای واقعی اقتصاد مشغول کار هستند و سهام آنها در بورس معامله می شود بی تردید اثر گذاری نوسانات نرخ ارز را در صورت های مالی خود منعکس می کنند از این نظر که بازار سرمایه در سال ۹۸ به رشد و شکوفایی برسد طبیعی خواهد بود چون بازار سرمایه از فضای واقعی اقتصاد تاثیر می پذیرد.

وی افزود: اتفاقاتی که سال گذشته در فضای اقتصاد کشور افتاد باعث شد برخی شرکت های صادرات محور وضعیت بهتری پیدا کنند و امسال در صورت های مالی شرکت های مزبور این مهم به وضوح قابل مشاهده است.

ثابت اظهارداشت: قرار بر اینکه گزارش های شش ماه شرکت های بورسی در سامانه کدال بزودی منتشر شود از اینرو پیش بینی می شود وضعیت عمومی شرکت ها خوب باشد.

وی گفت: تحلیل کلی اینکه بر اساس سودآوری شرکت ها و وضعیت مناسبی که در فضای عملیاتی شرکت ها مشاهده می شود این رشدها تا حدود زیادی طبیعی به نظر می رسد البته ناگفته نماند همیشه هیجانات هم دربازار سرمایه حاکم بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اثر نرخ دلار بر بازار سرمایه منتفی شده است، افزود: این طور نیست چون بورس یک بازار شفاف، دقیق و علمی تر نسبت به یکسری از بازارهای دیگر است یعنی اطلاعات خیلی دقیق و شفاف در بورس مبادله می شود.

وی اظهارداشت: بطورکلی در سامانه کدال تمامی اطلاعات مالی، فعالیت ها و طرح توسعه آینده شرکت ها درج می شود.

ثابت ادامه داد: افرادی که می خواهند در بازار بورس سرمایه گذاری کنند باید به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و خوشبختانه امروز این امکان برای همه وجود دارد.

وی ضمن اشاره به دو نوع سرمایه گذار در بازار سرمایه گفت: یکسری حرفه ای هستند یعنی سابقه طولانی تری در بازار سرمایه دارند و با شناخت دقیق تری سرمایه گذاری می کنند اما برخی هم غیر حرفه ای هستند و تازه وارد بورس شده اند و احتمال اینکه رفتار این دسته از سرمایه گذاران احساسی وهیجانی باشد بسیار زیاد است چون بدون تحقیق، مطالعه، تحلیل و بررسی وارد بازار می شوند.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه بازار سرمایه، شفاف ترین، سودآورترین و بهترین گزینه سرمایه گذاری مولد و ضدتورمی است، یادآورشد: هم اکنون با توجه به وجود وضعیت نامناسب سایر بازارها نسبت به بازار سرمایه نقدینگی بیشتر به سمت بورس در حال حرکت است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا