امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نرخ خرید تضمینی چغندر مورد رضایت نیست

مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی گفت: نرخ اعلامی خریدتضمینی چغندرقند از سوی دولت برای سال زراعی جدید به هیچ وجه مورد رضایت و استقبال کشاورزان قرار نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «سید جعفر حسینی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نرخ خرید تضمینی محصول بهاره چغندر قند برای سال زراعی جاری به ازای هر کیلوگرم ۵۵۰ تومان تعیین شده است.

وی همچنین اظهارداشت: این نرخ برای سال زراعی گذشته نیز به ازای هر کیلوگرم ۴۳۰ تومان تعیین و ابلاغ شده بود.

همچنین بخوانید

مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه هزینه های تولید چغندر قند بسیار بالاست، گفت: کشاورزان و تشکل های کشاورزی قیمت خرید تضمینی این محصول را بر اساس هزینه های واقعی تولید محاسبه و به دولت پیشنهاد می کنند اما نرخی که شورای اقتصاد اعلام می کند برخی از فاکتورها را در هزینه های تولید واقعی نمی بیند.

وی افزود: قیمت پیشنهادی امسال و سال گذشته کشاورزان به دولت برای تعیین نرخ خرید تضمینی محصول چغندر قند به ترتیب ۶۳۰ و ۵۲۰ تومان به ازای هرکیلوگرم اعلام شده بود.

حسینی بیان داشت: سطح زیر کشت چغندرقند طی سال زراعی گذشته در کشور به دلیل اعلام نرخ پائین و عدم همخوانی با هزینه های تولید به شدت دچار افت شد.

وی گفت: سال زراعی ۹۶ – ۹۷ سطح زیر کشت چغندرقند به میزان ۱۳۰ هزار هکتار بود که این سطح در سال زراعی ۹۷ – ۹۸ با ۳۷ درصد کاهش به عدد ۹۶ هزار هکتار رسید.

مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی افزود: تعیین نرخ نامناسب و غیر کارشناسی محصول چغندرقند هم به کشاورزان و هم به کشور ضربه می زند.

وی اظهارداشت: وقتی کشت و کار چغندرقند برای کشاورزان به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد بی تردید به سمت کشت های صیفی جایگزین مثل گوجه فرنگی و نظایر این می روند.

حسینی به رادیو اقتصاد گفت: حجم بالای تولید گوجه فرنگی و افت شدید قیمتی این محصول طی سال جاری در کشور خود شاهدی صادق براین مدعاست.

وی افزود: واقع امر اینکه با کاهش سطح زیرکشت چغندرقند میزان شکر تولید داخل به شدت دچار افت خواهد شد و دولت مجبور است شکر مورد نیاز مصرفی کشور را از محل واردات تامین کند.

مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی اظهارداشت: شکر وارداتی با وضعیت قیمت فعلی ارز گران تر از شکر تولیدی داخل پای دولت تمام می شود.

وی در ادامه مصاحبه گفت: امسال هم پیش بینی می شود ۲۰ تا ۳۰ درصد سطح زیر کشت چغندرقند در کشور کاهش یابد چون نرخ اعلامی دولت هزینه های کشاورزان را پوشش نمی دهد.
حسینی افزود: نیاز سالانه کشور به شکر در حال حاضر دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

وی اظهارداشت: ایران در سال ۹۶ از دو منبع چغندرقند و نیشکر به میزان دومیلیون و ۵۰ هزار تن شکر تولید و به خودکفایی رسید.

مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته سرجمع یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر در ایران تولید شد، اذعان داشت: امسال پیش بینی می شود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شود.

وی در ادامه یادآورشد: مطابق پیش بینی ها دولت در سال پیشرو بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن شکر را باید از محل واردات تامین کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا