بین الملل

آمریکا هالک‌بانک ترکیه را به دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرد

دادستانی آمریکا اتهاماتی را علیه هالک بانک ترکیه مطرح و این بانک را متهم کرد که طرحی چندین میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران داشته است. 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، دادستانی فدرال آمریکا در نیویورک اتهاماتی را علیه هالک بانک ترکیه در ارتباط با یک تاجر طلای ایرانی، مطرح و این بانک را متهم کرد که طرحی چندین میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران داشته است.

اتهامات جدید کلاهبرداری، پول‌شویی و دور زدن تحریم، در حالی مطرح می‌شوند که سال گذشته یکی از مدیران سابق بانک، به نام محمت هاکان آتیلا، به جرم همکاری با تاجر بین‌المللی طلا، رضا ضراب، که وکالت او را رودی جولیانی، وکیل کنونی ترامپ،به عهده داشت، برای پنهان کردن تراکنش‌های مربوط به ایران، در دادگاه آمریکا، به زندان محکوم شد.دادستان آمریکا، جفری برمن، در بیانیه خود اعلام کرد: اتهامات مطرح شده امروز نشان می‌دهد، مشارکت سیستماتیک هالک بانک در جا به جایی میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی ایران، توسط مقامات رده‌بالای این بانک طراحی و اجرا شده‌اند. 

او در ادامه گفت: اقدامات غیرقانونی این بانک تحت حمایت و حفاظت مقامات رده‌بالای حکومت ترکیه انجام شده است که برخی از آنها میلیون‌ها دلار رشوه برای محافظت از این طرح دریافت کرده‌اند.

مشارکت جولیانی در پرونده ضراب، به تازگی در صدر اخبار قرار گرفته است. جولیانی که قبلا شهردار نیویورک بوده و حالا وکیل ترامپ است، در آن زمان در کنار رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، به ترامپ فشار آوردند تا پرونده علیه ضراب، که در سال ۲۰۱۶ در سفر به آمریکا دستگیر شده بود، را کنار بگذارد. 

ضراب در نهایت گناهکاری خود را پذیرفت و قبول کرد در پروند ساخته شده بر علیه آتیلا، با دادستانی آمریکا همکاری کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا