امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حمایت از تولیدکنندگان سیب درختی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصمیمات مهم کارگروه تنظیم بازاردر راستای حمایت از تولیدکنندگان سیب درختی طی سال جاری در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمدرضا کلامی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی در سال های آور و افزایش تولید محصولات باغی همه کشورها تلاش می کنند با پیش بینی راهکارهای لازم برای صادرات بتوانند مازاد محصول را در فصل برداشت صادر و اگر هم نیازی باشد در پیک مصرف که دیگر تولید داخلی وجود ندارد از سایر کشورها کسری خود را تامین کنند.

وی اظهارداشت: بطورکلی از ۱۰ سال گذشته تاکنون به منظور حمایت از باغداران طرحی به نام «ذخیره سازی» در کشور اجرا می شود یعنی در ایام پیک عرضه که برداشت محصولات صورت می گیرد با ورود یک تقاضای بزرگی تحت عنوان ذخیره سازی بوسیله دولت یا مباشران بخش خصوصی که با دولت همکاری دارند سعی می کنند افت قیمت غیر متعارفی که برای محصول سردرخت برای یک باغدار اتفاق می افتد مدیریت تا کشاورز بتوانند محصول خود را با نرخ مناسب به بازار مصرف عرضه کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: محصولاتی مثل سیب درختی و پرتقال پس از خریدو جمع آوری در انبارها نگهداری و در ایام پایانی سال بایک نرخ مناسبی دوباره به بازار مصرف عرضه می شود.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار از هم اکنون برای تنظیم بازار میوه شب عیدورود پیداکرده تا در ایام پرمصرف سال یعنی روزهای پایانی سال مشکلی از این بابت ایجاد نشود.

کلامی در خصوص مصوبات کارگروه تنظیم بازار در راستای حمایت از تولیدکنندگان سیب درختی اظهارداشت: بر اساس این مصوبه مقرر شد در راستای حمایت از تولیدکنندگان سیب درختی و صنایع تبدیلی سازمان تعاون روستایی طرح خرید حمایتی سیب صنعتی را جهت مصارف کارخانجات را به گونه‌ای تدوین کند که امکان خرید سیب از کشاورز با نرخ مناسب فراهم شود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: سیب درختی در قالب این طرح با قیمت مناسب جمع‌آوری و با حداکثر ظرفیت فرآوری خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه سیب درجه سه برای مصارف صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: امسال حجم تولیدسیب درختی درجه سه (پادرختی) برای صنایع تبدیلی از مجموع سه تا چهار میلیون تن محصول کشور ۶۰۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: ظرفیت سالانه صنایع تبدیلی کشور ۴۰۰ هزار تن است بنابراین اگر ۶۰۰ هزار تن سیب درختی درجه سه در فصل برداشت به یکباره وارد بازار شود به یقین قابل جذب نخواهد بود.

کلامی گفت: سازمان تعاون روستایی در این بخش موظف شده با استقرار مراکز خرید در ورودی صنایع تبدیلی نسبت به خرید، جمع آوری و تحویل سیب درجه سه با قیمت ۸۰۰ تومان به کارخانجات اقدام کند.

وی افزود: تعیین نرخ، فرآیند ها و مکانیزم جمع آوری سیب پادرختی به کارگروه های استانی تنظیم بازار با مسئولیت استانداران واگذار شده تا بتوانند از افت قیمت غیر متعارف محصول و ضرر و زیان باغداران جلوگیری کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا