انرژی

دوران رونق نفت شیل آمریکا به سر رسید

دومین دوران رونق نفت شیل آمریکا به پایان رسید اما ممکن است سومین دوره در راه باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش دورنمای کوتاه مدت انرژی که هفته پیش منتشر کرد، پیش‌بینی خود از میزان تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ را برای چهارمین ماه متوالی کاهش داد. این آژانس اکنون انتظار دارد تولید آمریکا در سال میلادی آینده تنها ۳۷۰ هزار بشکه در روز رشد کند که پایین‌ترین نرخ رشد در چهار سال گذشته خواهد بود و نشانه دیگری از ضعیف شدن دوره اخیر رشد سریع نفت شیل است.

شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا طی ۱۰ ماه گذشته هر ماه کاهش داشته و از نوامبر در کل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. رشد بهره وری نیز ضعیف شده و حفاری در منطقه نفت شیل پرمیان که بزرگترین منطقه نفت شیل آمریکا است، در مدت ۹ ماه منتهی به اوت به میزان ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد.

همچنین بخوانید

کاهش حفاری

توسعه صنعت نفت شیل اندکی شبیه یک کودک بوده است. در طول چهار سال نخست رشد تا سال ۲۰۱۴ این صنعت در دوره کودکی بود و همه چیز جدید و هیجان انگیز بود و تقریبا روی هر نقطه ای انگشت می گذاشت تا ببیند چه اتفاقی روی می دهد و مرزها را در هر جهتی گسترش داد. این کودک به سرعت رشد کرد اما دنیای خارج با ریزش شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ درس سختی به آن داد.

دوره دوم از سال ۲۰۱۶ بیشتر شبیه مرحله نوجوانی بود. پس از این که این صنعت خود را جمع و جور کرد و یاد گرفت در دنیای متفاوتی زندگی کند، به تقویت خود پرداخت که نتیجه آن رشد بیشتر تولید نسبت به نخستین دوران رونقش بود. انتظار می‌رود در مدت سه سال بین دسامبر سال ۲۰۱۶ تا دسامبر سال ۲۰۱۹ تولید نفت شیل به میزان ۴.۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۹ میلیون بشکه در روز در فاصله دسامبر سال ۲۰۱۰ تا دسامبر سال ۲۰۱۴ رشد کند.

بزرگترین چالش دومین دوره رونق، شناسایی و بهره برداری از نقاط پرسود، تحکیم زمین برای استفاده از چاههای عمیقتر و ساخت زیرساخت برای انتقال گاز و مایعات نفتی به بازارها بوده است.

اما به دلیل سطح قیمت حدود ۵۰ دلار در هر بشکه وست تگزاس اینترمدیت، برخی در صنعت شیل تحت فشار قرار گرفته اند و شرکتهای شیل ناچار شده‌اند نفت بیشتری تولید کنند تا از عهده پرداخت بدهی‌های خود بربیایند اما هیچ سود مازادی نداشته‌اند تا استقراض خود را کاهش داده و به سهامدارانشان پول دهند. اکنون این سرمایه‌گذاران سود بیشتری را خواستار هستند.

با توجه به پایین ماندن قیمت نفت با وجود تنشهای ژئوپلیتیکی تولیدکنندگان بزرگ، دور بعدی مذاکرات میان تولیدکنندگان نفت شیل و وام دهندگان آنها ممکن است دشوار باشد و به ادغام برخی از این شرکتها منجر شود.

با این حال پایان دومین دوره رونق نفت شیل ممکن است سومین دوره رونق را به دنبال داشته باشد که با مهارتهای جدید همراه خواهد بود اما تولید با روند حساب شده‌ای رشد می‌کند.

سومین دوره رونق شیل توسط غول‌های نفتی بین‌المللی هدایت خواهد شد و تمرکز آن روی استخراج بهتر به جای رشد سریع تولید خواهد بود. کاربرد تکنیک‌های استخراج بهتر نفت، تحکیم مالکیت، اتوماسیون حفاری و منطقی کردن زنجیره تامین، حجم نفت استخراج شده طی طول عمر یک چاه را بالا برده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. اما مشابه روند رشدی که اخیرا مشاهده شد وجود نخواهد داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سومین دوره رونق شیل در راه است اما نباید انتظار داشت مثل دو دور اول باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا