انرژی

وجود ۳۷ نقطه حادثه‌خیز در سه رودخانه تهران

مدیرعامل آب منطقه‌ای شهر تهران از وجود ۳۷ نقطه حادثه خیز در سه رودخانه کن، مقصودبیک و دربند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن رضوی در صد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به عنوان میهمان به همراه وزیر نیرو حضور داشت با ارائه گزارشی گفت:‌ موضوع رودخانه‌هایی که در تهران و اطراف آن واقع شده‌اند، یکی از موضوعاتی است که باید در تهران به طور جد مورد بررسی و پایش قرار گیرد. همچنین بحث آب‌های زیرزمینی در شهر تهران و بهره گیری از پساب در حوزه آبیاری فضای سبز و فرونشست‌ها نیز از موضوعاتی است که به عنوان دغدغه‌های ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۷۰ کیلومتر رودخانه در شهر تهران وجود دارد که این رودخانه‌ها انرژی زیادی برای سیلاب در فصول بارش دارد. در طول تاریخ نیز خسارت‌ها و کشته‌های بسیاری از طغیان این رودخانه‌ها بر جای مانده است.

همچنین بخوانید

رضوی تاکید کرد: بی تردید برای حل این معضل باید کار مشترکی میان شهرداری و آب منطقه‌ای انجام شود تا خطرپذیری در هنگام بارش در این رودخانه‌ها کاهش پیدا کند. ما در حوزه رودخانه‌ها در کلانشهرها دبی بازگشت ۲۰۰ ساله را باید در نظر بگیریم و در این مدت اقداماتی در جهت کاهش خطرات انجام دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بروز برخی اختلافات میان آب منطقه‌ای و شهرداری تهران گفت: گاهی مشاوری از سوی شهرداری انتخاب می‌شود که آمار ارائه شده از سوی او با آمار ما متفاوت است. آنچه از سوی مشاوران ما بررسی شده است، نشان می‌دهد که ۳۷ مورد از ۶۷ مورد نقاط حادثه‌خیز ما در رودخانه کن و دربند و مقصودبیک واقع شده است. قطعا ما در تهران در شرایطی هستیم که سیلاب می‌تواند ما را غافلگیر کند و خسارت‌های بسیاری را بر جای بگذارد.

رضوی به رودخانه فرحزاد نیز اشاره کرد و افزود: امروز شاهدیم که در منطقه فرحزاد در بستر و حریم این رودخانه ساخت و سازهای همراه با مجوز صورت می‌گیرد، در حالی که همه اینها تخلف است. ما از شهرداری توقع داریم که مجوز ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها را صادر نکند تا نه سازندگان گرفتار شوند و نه ما به عنوان بهره برداران از رودخانه متحمل خسارت نشویم. بی تردید اگر ما در جایی مثل کرج مجبور به رهاسازی دبی آب ۱۵۰ متر مکعب شویم در پایین دست و منطقه‌ای همچون بهاران دو میلیون نفر دچار سیل زدگی خواهند شد. لذا باید برای همه این موارد با شهرداری تهران تعامل داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا