انرژی

آیا راه دیگری به جز انتقال آب دریای خزر وجود ندارد؟

درحالی‌که وزارت نیرو می‌گوید راهی به جز انتقال آب از دریای خزر برای جبران کم آبی فلات مرکزی وجود ندارد، یک استادیار ژئوشیمی زیست محیطی دریایی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست برای موافقت با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت که راهکارهای ساده‌تری برای تامین آب در فلات مرکزی کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت نیرو به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که راهی به جز انتقال آب از دریای خزر برای جبران کم آبی فلات مرکزی وجود ندارد  این موضوع درحالی بیان می‌شود که بخش کشاورزی در ایران حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر سیستم آبیاری کشاورزی در کشور به گونه‌ای است که بیش از ۵۰ درصد این آب تلاف می‌شود.

عبدالرضا کرباسی در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهای دیگری به جز انتقال آب از دریای خزر وجود ندارد، اظهار کرد: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی سرمایه‌گذاری زیادی می‌خواهد علاوه بر آن تبعات زیست‌محیطی به همراه دارد بنابراین وزارت نیرو با کمک دستگاه‌های دیگر می‌تواند از راهکارهای باصرفه‌تری برای مقابله با خشکسالی و تامین آب سمنان استفاده کند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: برای مثال ما در بخش کشاورزی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد اتلاف آب داریم درحالی‌که سالانه حداقل ۱۵ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی قابل صرفه‌جویی است بنابراین می‌توان به جای صرف هزینه برای واحدهای نمک‌زدا، آبیاری قطره‌ای را در زمین‌های کشاورزی اجرا و آب صرفه‌جویی شده در این بخش را به مناطق مختلف کشور منتقل کنیم.

این استادیار ژئوشیمی زیست‌محیطی دریایی دانشگاه تهران به بیان راهکاری برای تامین آب فلات مرکزی پرداخت و اظهارکرد: تعداد زیادی رودخانه به دریای خزر می‌ریزند که نقش مهمی در تامین آب دریای خزر ندارند چون حدود ۸۵ درصد آب دریای خزر از رودخانه ولگا تامین می‌شود بنابراین با رعایت حق‌آبه دریاچه می‌توان از آب شیرین این رودخانه‌ها استفاده کرد بدون آن‌که نیاز به عملیات پرهزینه شیرین کردن آب داشته باشیم.

کرباسی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه به‌جای انتخاب راه‌های کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر، گزینه انتقال آب از دریای خزر را روی میز گذاشته‌ایم، گفت: دمای پساب و شورآبی که قرار است در دریا تخلیه شود با دمای آب دریای خزر تفاوت دارد و می‌تواند سبب آلودگی حرارتی در دریا شود و فلزات سنگینی را به آب دریاچه اضافه کند که روی آبزیان تاثیر داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا