امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

آغاز خرید توافقی زعفران در کشور

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز خرید توافقی زعفران به دلیل افت شدید قیمت این محصول راهبردی در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «مرتضی معتمد» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: زعفران یک کالای منحصربفرد ایران است.

وی ضمن اشاره به اینکه زعفران ایرانی دارای طرف داران زیادی در اقصی نقاط جهان است، اظهارداشت: این محصول «صادرات محور» و «ارزآوری» خیلی خوبی هم برای کشور دارد.

همچنین بخوانید

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: اکنون بیش از ۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید و پس از بسته بندی به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود.

وی در ادامه افزود: امسال قیمت زعفران نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با افت قیمت مواجه شده و این افت خارج از قواعد بازار است.

معتمد با اشاره به اینکه برداشت محصول تازه زعفران نیز در کشور آغاز شده است، اظهارداشت: مطابق پیش بینی های وزارت جهاد کشاورزی امسال ۵۰۰ تن زعفران در ایران تولید خواهد شد بنابراین باید تدابیر لازم از سوی دولت و فعالان زنجیره تولید زعفران انجام شود تا جلوی افت قیمت زعفران بیش از این گرفته تا ضرر وزیانی به کشاورزان و همینطور صدمه ای به ارزآوری مملکت وارد نشود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: خریدهای که می توان در بحث طلای سرخ ایران انجام داد شامل حمایتی و توافقی است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: قیمت زعفران سال ۹۶ به شدت دچار افت شد.

وی اظهارداشت: سازمان تعاون روستایی با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی به بازار زعفران ورود پیدا کرد ونزدیک به ۶۷ تن محصول زعفران را با قیمت حمایتی از کشاورزان خریداری و همچنین در مدیریت عرضه زعفران از طریق تابلوی بورس باعث شده قیمت این محصول به جایگاه واقعی خود بازگردد.

معتمددر ادامه ضمن اشاره به اینکه امسال نیز این اتفاق در حال رقم خوردن است، گفت: اکنون بصورت لحظه ای قیمت زعفران در بازارهای داخلی و خارجی رصد می شود.

وی افزود: نخستین ابزاری که سازمان تعاون روستایی در بحث زعفران بکارگرفته خرید های توافقی است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهارداشت: شبکه ها، اتحادیه و شرکت های تعاون روستایی با منابع خود و خط های اعتباری که از سوی بانک ها در اختیار آنان قرار گرفته با قیمت توافقی (قیمت تمام شده+ سود منصفانه) زعفران را از کشاورزان خریداری و صادر می کنند.

وی گفت: خرید توافقی زعفران با مدیریت واحد، منسجم و مداخله هدفمند در بازار از سوی شرکت های تعاون روستایی با ابلاغ معاون وزیر و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در حال انجام است.

معتمد افزود: یک خط اعتباری هم از بانک کشاورزی درخواست شد تا در اختیار شرکت های تعاون روستایی برای خرید زعفران در ابتدا با اولویت استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی قرار گیرد.

وی در ادامه یادآورشد: قیمت زعفران همواره در حال رصد است چنانچه به پائین تر ازاین نزول پیدا کند بدون شک کارگروه تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی بصورت حمایتی وارد خرید زعفران خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا