بورسبورس کالا

ملاک تعیین قیمت فولاد در بورس، عرضه و تقاضاست/نرخ پایه از قیمت جهانی تاثیر می‌پذیرد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه صنعت فولاد یک صنعت استراتژیک است و باید از آن حمایت شود، گفت: در حال حاضر مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالای ایران، نرخ کشف شده بر مبنای عرضه و تقاضاست در این بین قیمت‌های تابلوی بورس از نرخ‌های جهانی نیز تاثیر می‌پذیرد.

وی افزود: قیمت پایه در تمامی محصولات در بورس کالا وجود دارد، لکن این قیمت‌ها با تاثیر پذیرفتن از قیمت‌های جهانی تغییر می کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که با این تفاسیر مبنای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا، تنها نرخ‌های جهانی نیست؟ گفت: قیمت‌های پایه در بورس کالا متاثر از قیمت‌های جهانی هستند نه اینکه نرخ های جهانی مبنای معاملات باشند؛ به این ترتیب شرایط و عرضه و تقاضای بازار داخلی و همچنین قیمت‌های جهانی از عوامل تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا به شمار می روند.

سلطانی نژاد تاکید کرد: هدف از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، تلاقی قیمت‌های اعلامی عرضه‌کنندگان و تقاضا کنندگان است و ملاک و معیار قیمت در تالار، عرضه و تقاضاست. در این بین قیمت پایه می‌تواند از قیمتی که در جریان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بالاتر یا پایین‌تر باشد.

وی در ادامه به حمایت از صنعت فولاد با استفاده از ابزارهای مالی اشاره کرد و گفت: بورس کالا علاوه بر مزایایی همچون پوشش ریسک، تامین مالی، کمک به بخش خصوصی از طریق کاهش مالیات، حذف واسطه‌های غیر ضروری، ایجاد شفافیت و کشف قیمت عادلانه، منصافانه و منطقی برای صنعت فولاد، می تواند با استفاده از ابزارهای مالی یاری دهنده این صنعت برای خروج از رکود باشد.

به گفته سلطانی نژاد، بورس کالا با هماهنگی دست اندرکاران صنعت فولاد، برنامه‌هایی برای ایجاد تقاضا و تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان دارد که فراهم کردن عرضه های خرد، بکارگیری ابزار گواهی سپرده یا معاملات قبض انبار و همچنین اوراق سلف موازی استاندارد از جمله این برنامه هاست.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا