امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افت قیمت زعفران همزمان با آغاز برداشت/توسعه کشت در ۲۰ استان

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت طلای سرخ همزمان با آغاز برداشت آن حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: توسعه کشت این محصول متناسب با میزان صادرات آن نیست و این روند باید اصلاح شود.

همچنین بخوانید

علی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برداشت زعفران نوبرانه از ۲۰ مهرماه آغاز شده و برداشت انبوه آن از اول آبان ماه آغاز می شود، گفت: با آغاز برداشت محصول نوبرانه قیمت ها در بازار دچار افت شده که البته معمولا همیشه در فصل برداشت با این مساله مواجه هستیم.

وی از افت ۲۰ درصدی قیمت زعفران نسبت به قبل از فصل برداشت خبر داد و افزود: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم زعفران حداقل ۷ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با توجه به هزینه تولید و انتظار یکساله کشاورز برای محصول جدید، این قیمت ها غیرواقعی و کم است.

حسینی درباره اینکه قیمت واقعی زعفران در حال حاضر چقدر است؟، گفت: با توجه به شرایط بازار و حساسیتی که وجود دارد نمی توانم رقمی اعلام کنم اما رقم های فعلی برای کشاورزان به صرفه نیست.

وی از ورود دولت به بازار این محصول استقبال کرد و افزود: اگر تعاون روستایی زعفران مازاد را خریداری و پول آن را به موقع به کشاورزان پرداخت کند، بازار متعادل می شود و مشکلات بعدی پیش نمی آید.

توسعه صادرات با توسعه کشت و تولید زعفران همخوانی ندارد

حسینی با اشاره به اینکه صادرات در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، گفت: صادرکنندگان همچنان در بحث بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور مشکل دارند و این مساله باعث ایجاد معضلاتی برای صادرات شده است.

وی ضمن انتقاد از عملکرد گمرک ایران در ارائه آمار به موقع صادرات افزود: متاسفانه آمارها به روز اعلام نمی شود ضمن اینکه گاها دچار مغایرت هایی است که گمرک مجبور  به اصلاح آن می شود. در حالی که برای برنامه ریزی به آمار دقیق و بروز نیاز داریم و گمرک باید دقت بیشتری در این زمینه کند.

حسینی گفت: در ۳ ماهه اول امسال صادرات زعفران حدود ۱۵ درصد افت کرده و در ۳ ماهه دوم نیز روند کاهشی تداوم یافته است.

وی با اشاره به اینکه تولید زعفران سالانه حدود ۱۰ درصد رشد دارد، ادامه داد: علاوه بر این کشت این محصول در مناطق زیادی از کشور در حال توسعه است و هم اکنون حدود ۲۰ استان درگیر کشت طلای سرخ هستند.

حسینی تصریح کرد: روند توسعه کشت زعفران بسیار پرشتاب است اما توسعه صادرات به همان سرعت نیست و همین باعث ایجاد معضلاتی خواهد شد و باید تدابیری برای آن در نظر گرفته شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا