بورسفرابورس

عرضه اولیه در راه است

امروز ۲۵ درصد از سهام سرمایه‌گذاری آوا نوین در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. هر سهامدار حقیقی یا حقوقی می‌تواند حداکثر ۲۵۰ سهم ثبت سفارش کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فردا (چهارشنبه) ۱۵۰ میلیون سهام سرمایه گذاری آوا نوین در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه می شود. تعداد کل سهام شرکت ۶۰۰ میلیون سهم است و حداکثر سهم قابل خریداری برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ۲۵۰ سهم است.

این عرضه به روش ثبت سفارش انجام می شود و دامنه قیمت در ثبت سفارش از ۲۱۰ تا ۲۱۶ تومان است.

موضوع فعالیت این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، اوراق بهادار، مسکوکات، فلزات گران بها، گواهی‌های سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه گذاری نزد بانک‌ها مشخص شده است.

سهامدار عمده این شرکت ۶۰ میلیارد تومانی، سازمان اقتصادی کوثر و شرکت‌های تابعه آن بوده که نزدیک به ۱۰۰ در صد از سهام «وآوا» را در اختیار دارند.

امروز به مناسبت عرضه اولیه این شرکت در فرابورس نشستی با حضور با حضور مالک رحمتی، قائم مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، جواد وکیلی معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان، علیرضا قدرتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آوا نوین، مسئولان بازار سرمایه و اصحاب رسانه برگزار شد.

بازار سرمایه سیل نقدینگی را کنترل می‌کند

رحمتی در ابتدای این نشست با اشاره به رشد نقدینگی گفت: می توان از رشد نقدینگی به عنوان یک فرصت استفاده کرد و تنها راه استفاده از این فرصت، بازار سرمایه است. نقدینگی به هر بازاری که وارد شود خسارت های سنگینی را می‌تواند به بار بیاورد ولی بازار سرمایه می‌تواند این سیل را کنترل کند.

وی با اشاره به ابزارهای مالی در بازار سرمایه، تاکید کرد: بازار سرمایه به دو روش افزایش سرمایه و عرضه اولیه می‌تواند این نقدینگی را کنترل کند.

رحمتی ادامه داد: قول داده بودیم که بیش از ۷۰ درصد از شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر در بازار سرمایه عرضه شود که فردا با انجام این عرضه، وعده‌مان محقق خواهد شد.

وی یادآور شد: باید نگاه مردم را به بازار سرمایه تغییر دهیم. باید فعالان بازار را عادت دهیم که سرمایه‌گذاری هایشان آنی نباید باشد. از خریدهای احساسی و آنی باید پرهیز کرد.

رحمتی اضافه کرد: بنگاه اقتصادی که غیر از بازار سرمایه تامین مالی کند در اشتباه است. در این راستا ما تصمیم گرفتیم که از این فرصت استفاده کنیم. ما بهترین مسیری که اقتصاد را دست مردم دهیم این دیدیم که شرکت های خوبمان را در بورس و فرابورس عرضه کنیم.

علیرضا قدرتی – مدیرعامل سرمایه گذاری آوا نوین – در ادامه این نشست گفت:  در ۱۷ دی ماه ۱۳۹۷ این شرکت به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس پذیرفته و مطابق بند ۲۱ قانون بازارسرمایه،  به عنوان نهاد مالی نزد سازمان ثبت شد.

وی افزود: ترکیب هیات مدیره ما یکی از ترکیب های خوب است، چراکه همه دکتری مدیریت مالی و اقتصاد دارند و سهامدار عمده ما سازمان  اقتصادی کوثر است که در شش ماه گذشته اسم آن زیاد شنیده شد، چرا که نیروگاه زاگرس، شریف آباد و مرغ ماهان را در بازار سرمایه عرضه کرد.

قدرتی ادامه داد: علیرغم میل باطنی ما فردا “۲۵ درصد” از سهام آوا نوین عرضه خواهد شد. امید داریم این عرضه که با استقبال خوبی مواجه شود. سرمایه ما ۶۰ میلیارد تومان است و قول داده ایم که سرمایه را به ۱۰۰ میلیارد تومان برسانیم. این افزایش سرمایه می تواند از محل آورده نقدی یا سود انباشته باشد.

مدیرعامل سرمایه گذاری آوا نوین افزود: پرتفوی ما در حال حاضر حدود ۸۰ میلیارد تومان است که عمده سرمایه گذاری های آن در بازار سرمایه است ما حدود شش میلیارد تومان هم سهام غیربورسی داریم یکی از ارزش ها و پتانسیل های نهفته در دل شرکتی که فردا قرار است عرضه شود همین شش میلیارد تومان است. در دل این شش میلیارد، ۵۲ درصد از شرکت پاک اندیشان امین و یک درصد از سرمایه گذاری هلدینگ کشاورزی، دیزباد و اشراق قرار دارند.

وی ادامه داد: کلیه سرمایه گذاری پاک اندیشان امین بورسی است. شرکت سرمایه گذاری هلدینگ کشاوزی به عنوان بزرگترین هلدینگ کشاورزی است که مراحل عرضه و پذیرش این شرکت در بازار سرمایه در حال انجام است و تا یک ماه آینده این شرکت وارد بورس می شود.

قدرتی با اشاره به اطلاعات شرکت در شهریور سال جاری، گفت: سعی کردیم انتخاب صنایع مان همراه با مدیریت ریسک باشد. عمده صنایع ما مربوط به فلزات اساسی می شود. بعد از آن شرکت های پتروشیمی، فرآورده های نفتی، بانکی، کانه های فلزی، مخابرات، چند رشته ای صنعتی است که مورد آخر شامل شرکت های غدیر و صندوق بازنشستگی می شود.

مدیرعامل سرمایه گذاری آوا نوین اضافه کرد: کارکرد شرکت در دو سال گذشته متحول شد، در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۴ میلیارد تومان سود داشتیم. اتفاقی که افتاد با توجه به سیاست های سهامدار عمده سال گذشته سال مالی ما از ۳۱ شهریور به ۲۹ اسفند تغییرکرد.

وی یادآور شد: بازدهی پرتفوی بورسی ما در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ، ۱۸۰ درصد بود که به مراتب از بازده شاخص کل بورس هم بالاتر بوده است. در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ جمع کل دارایی ها ۸۲ میلیارد تومان بود که ۷۵ میلیارد تومان دارایی های جاری است. نسبت دارایی های مولد به کل دارایی ها خیلی بالاست و این نشان می دهد ما دارایی غیر مولد نداریم.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا