امور زیربناییراه و ساختمان

قیر بر اساس اولویت‌بندی پروژه‌ها توزیع می‌شود

برگزاری یازدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یازدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: قیر بر اساس اولویت‌بندی پروژه‌ها، میزان مصرف و برخی دیگر معیارها در نگهداری، تعمیر و ساخت توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یازدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که از امروز ۳۰ مهر تا دوم آبان ماه به مدت سه روز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط برگزاری این نمایشگاه و همایش نسبت به سال‌های گذشته درزمینهٔ ایجاد رقابت بین شرکت‌ها، اظهار داشت: برای ما بسیار حائز اهمیت است که از ظرفیت علمی و پژوهشی کشور استفاده کنیم چرا که محققان و افراد با کسوت و سابقه بالایی را در اختیار داریم که کارهای صنعتی ارزشمندی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در این خصوص بین دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و به‌خصوص مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی این تعامل بین سازندگان و محققان وجود داشته و همواره بر این موضوع به‌عنوان یک سیاست تأکید داریم که دستاوردهای پژوهشی و یافته‌های علمی و نوین در فرآیند اجرای پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این مسئله براساس ضوابط و معیارها در نشریاتی که منتشر می‌شوند، پرداخته شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مهم‌ترین دستاورد این همایش پهنه‌بندی قیر برای کشور بود چون ما یک اقلیم کاملاً متنوع داریم. مناطق گرمسیر، سردسیر و کوهستانی که هرکدام قیر با اقتضای طبیعت خودشان را می‌خواهند.

وی افزود: برای اولین بار این دستاورد تحقیقاتی به دست آمده و به مهندسان مشاور و سازندگان ابلاغ می‌شود تا کارخانه‌های سازنده قیر برای هر پروژه قیر متناسب را تولید کنند از این رو قوام و دوام آسفالت بالا رفته و مردم از یک جاده باکیفیت با توجه به شرایط آب و هوایی برخوردار می شوند که نکته بسیار کلیدی و مهمی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: نکته بعد در این زمینه به‌کارگیری از تکنولوژی روز است در بهینه‌سازی مصرف سوخت است، چرا که روسازی راه‌ها روی هزینه سوخت تأثیر مستقیم دارد. به‌علاوه اینکه فرآوری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در فرآوری آسفالت برای روکاری آن‌ با پایه‌های پلیمری و غیرطبیعی در این نمایشگاه یک رقابت زنده و تلاش با نشاط را از سوی تولیدکنندگان و کسانی که بر روی تکنولوژی جدید کار می‌کنند، ایجاد کرد. بابت این مسئله خوشحالیم که وزارت راه و شهرسازی فرصت این رقابت را به وجود آورد تا شرکت‌کننده‌های مختلف بر مدار فعالیت پابرجا بمانند و ما بتوانیم از کار آن‌ها بهره ببریم.

وی افزود: هم‌اکنون بحث تولید آسفالت سرد کیسه‌ای مطرح‌شده که نسبت به گذشته که در جاده‌ها با کمپرسی آسفالت آورده و با بیل در جاده ریخته می‌شد شرایط متفاوت خواهد بود. این نمونه کیسه‌ای اگر آب و رطوبت هم وجود داشته باشد حفره را پر کرده و در روسازی راه، تأثیر ناهمواری ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: همچنین سایر مواردی که بر پایه‌های پلیمری است که با استفاده از آن‌ها، ضخامت آسفالت کمتر شده و قیر کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنهایت هم عمر و دوام را بیشتر می‌کند و قیمت کمتری هم دارد. بابت زود از بین رفتن آسفالت رنج می‌بردیم که این ظرفیت به ظهور رسیده حالا مرهون نقش‌آفرینی همه کسانی است که از گذشته تاکنون این کار را پیش برده‌اند و حالا یک ثروت است تا از آن مردم ما بیش از پیش بهره برده و استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازدید از نمایشگاه و برندسازی پروژه‌ها اظهار داشت: در بحث برندسازی هم بحث محصول و هم مباحثی را در نظر داریم که در این همایش به آن اشاره داشتیم. ما باید برای راهسازی سازوکار خودمان را در وزارتخانه تغییر دهیم. نباید شرایط این‌طور باشد که ما مسیریابی کنیم تا بعد با یک طراحی و گرفتن مشاوره و گذاشتن مناقصه، کار به یک پیمانکار سپرده شود که در آخر مشخص نباشد چه کسی این کار را انجام داده است.

وی افزود: به دنبال یک سازوکار جدید با سازمان برنامه‌وبودجه هستیم تا بتوانیم طراحی و ساخت جاده‌ها را یکپارچه کرده و منجر به تولید برند شود و به این نحو شاهد رقابت شرکت‌های بزرگ باشیم. با مطرح شدن برند آن‌ها مشخص کنیم هر جاده و راه  توسط کدام شرکت ساخته است و از این منظر هم شاهد رقابت باشیم. این مسئله موضوعی بود که به‌عنوان یک سیاست و یک راهبرد عملیاتی برای وزارت راه و شهرسازی در این همایش به آن اشاره داشتیم.

محمد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه عمر مفید زیرساخت‌های جاده‌ای چقدر است و اینکه پیش از این وزارت راه و شهرسازی به دنبال استفاده از بتن در روسازی جاده‌ها بود، گفت: روسازی بتنی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و در ساخت اتوبان تهران – شمال و اصفهان – شیراز از رویه‌سازی بتنی استفاده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مفروضات پژوهشی و تجربیات دیگر کشورها این کار را شروع کردیم و باید یک مقدار زمان بگذارد تا نتایج آن مشخص شود. در مورد قیمت آن هنوز جمع‌بندی نهایی نداریم چرا که عمر پروژه مهم است. در قیمت تمام شده موضوع مهم این است که روسازی پروژه بتنی گرانتر از آسفالت است اما آسفالت عمر کمتر و بتن عمر بیشتری دارد و باید مفروضات فعلی را با یک کار تجربی به دست بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی در بحث نظام توزیع قیر و اینکه آیا با مشکلات گذشته مواجه نیستیم، گفت: قیر بر اساس اولویت‌بندی پروژه‌ها، میزان مصرف و برخی دیگر معیارها در نگهداری، تعمیر و ساخت توزیع می‌شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا