بورسویدئو

بورس اروپا راهش را از وال‌استریت جدا کرد

برخلاف شاخص‌های بورسی در آسیا و آمریکا، شاخص‌ها در اروپا سبزپوش باقی ماندند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، با وجود آن که مقامات و دیپلمات‌های اروپایی و انگلیسی به توافق اولیه در مذاکرات چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسیده‌اند، به نظر می‌رسد که هنوز اختلافات بین اروپایی‌ها با پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به طور کامل حل نشده است.

مجلس انگلیس که پیش‌تر در لایحه‌ای خواهان تمدید زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا شده بود با جدول زمان بندی شده توسط دولت این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرد هر چند که با توجه به موافقت شکننده نمایندگان با لایحه پیشنهادی اتحادیه اروپا و دولت در خصوص برگزیت، معامله گران به خروج از بن‌بست امیدوار باقی ماندند.

همچنین بخوانید

کیم ماندی، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه “سی بی ای” گفت: اگر مجلس با توافق نامه فعلی موافقت نکند باید شاهد ریزش پوند و بورس باشیم. ریسک یک خروج بدون توافق نسبت به گذشته خیلی کمتر شده اما ممکن است دولت در صورت تداوم مخالفت‌های پارلمان با برگزیت، مجلس را منحل و انتخابات مجدد برگزار کند.

بوریس جانسون – نخست وزیر انگلیس – گفته است که فعلا منتظر تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص تمدید مهلت قانونی خروج انگلیس از این اتحادیه باقی می‌ماند. با این حال یک منبع آگاه در دولت وی به رویترز گفته است که اگر اتحادیه اروپا با تاخیر موافقت کند، چاره ای جز انحلال پارلمان انگلیس و برگزاری انتخابات باقی نخواهد ماند.

کیوسوکه سوزوکی- استراتژیست بازار ارز در بانک “سوسیه ژنرال” – گفت: تنها دو سناریو در خصوص حوادث آینده محتمل است: یا اتحادیه اروپا آن قدر صبر کند که پارلمان و دولت انگلیس به توافق برسند و یا این که انتخابات زودهنگام برگزار شود. در هر دو صورت فکر می کنم برگزیت به تعویق خواهد افتاد.

از طرف دیگر چین و آمریکا نیز به رسیدن به توافق تجاری نزدیک تر شده اند. مقامات چینی به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده اند که بخش بزرگی از سویای وارداتی این کشور از امریکا را از شمول تعرفه ها خارج کنند. طرف آمریکایی نیز از احتمال افزایش تعرفه روی محصولات چینی در صورت تداوم پیشرفت های مثبت سخن گفته است.

یوشینوری شیگیمی – استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در بانک “جی پی مورگان” – نیز گفت: در حالی که آمریکا روند افزایش تعرفه ها را به حال تعلیق درآورده است، هنوز سخت است که انتظار داشته باشیم همه چیز به سرعت حل و فصل شود.

در وال استریت شاخص‌ها  همگی ریزشی بودند تا جایی که شاخص “داوجونز ایدانستریال اوریج”  ۰.۱۵  درصد ریزش کرد و به ۲۶ هزار و ۷۸۸.۱۰  واحد رسید، شاخص ” اس اند پی ۵۰۰” با ۰.۳۶ درصد کاهش تا سطح ۲۹۹۵.۹۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی یعنی ” نزدک کامپوزیت” با کاهش ۰.۱ درصدی در سطح ۸۱۰۴.۳۰ واحدی بسته شد.

در دیگر مناطق جهان و در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد بهتری داشتند تا جایی که شاخص ” فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با افزایش ۰.۱۳ درصدی تا ۷۲۱۲.۴۹ واحد بالا رفت، شاخص ” کک ۴۰” بورس پاریس با افزایش ۰.۱۷ درصدی در سطح ۵۶۵۷.۶۹  واحد بسته شد و شاخص ” دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۰۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۷۵۴.۶۹  واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص ” ایبکس ۳۵” حدود ۰.۲۳ درصد پایین رفت و به ۹۳۸۰.۲۰  واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص ” نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۳۸ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۶۳۵.۴۷  واحدی بالا رفت، شاخص ” هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ با ریزش  ۰.۸۹  درصدی به ۲۶ هزار و ۵۴۷.۷  واحد رسید. در چین شاخص ” شانگهای  کامپوزیت ” با ریزش ۰.۳۷ درصدی در سطح ۳۸۸۱.۶۶  واحد بسته شد. در استرالیا و کره جنوبی شاخص‌ها صعودی بودند.

در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت ” وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۷۵ درصد کاهش به ۵۴.۰۷  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۴۵ درصدی به ازای ۵۹.۴۳  دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۱ درصدی به ۱۴۸۹.۱۳ دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۰.۲ درصدی به ازای ۱۷.۵۴ دلار مبادله شد.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا