صنعت، معدن، تجارت

آغاز رایزنی با دولت برای افزایش تخفیف گمرکی بندر چابهار

قائم مقام وزیرصنعت از موافقت رئیس جمهور با ورود بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به حیطه مناطق آزاد خبرداد و گفت: در راستای تأکید مقام رهبری در توسعه سواحل مکران،جهش بندر چابهار آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین مدرس خیابانی صبح امروز در نشست شورای توسعه بندر چابهار که در وزارت صنعت برگزار شد، با اشاره به عزم جدی دولت برای توسعه بندر چابهار گفت: روز گذشته جلسه بسیار خوبی با مجموعه معاونت های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تابتوانیم از امکانات و قابلیت های بندر چابهار در تمامی بخش های صنعتی و معدنی به خوبی استفاده کنیم اما سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز باید از قابلیت های چابهار استفاده نمایند.

وی افزود: از چهار ماه قبل عزم جدید برای اینکه بندر چابهار به یکی از بنادر استراتژیک تجاری کشور تبدیل شود، به وجود آمده است. چرا که سه بندر مهم در جنوب کشور وجود دارد و بندر امام خمینی از قدیم به عنوان یک بندر مهم و استراتژیک در کنار بنادر شهید رجایی و خرمشهر مشغول به فعالیت بوده است و تلاش این است که بندر چابهار نیز بتواند در کنار سه بندر مذکور به فعالیت بپردازد. به خصوص اینکه شرایط و محدودیت های بین المللی علیه ایران ایجاب می کند که ما بتوانیم از تمامی ظرفیت های خود برای توسعه اقتصادی کشور بهره برداری نماییم.

قائم مقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه بندر چابهار یک گوهر ناشناخته در جنوب شرقی کشور است، تصریح کرد: چابهار تنها بندر اقیانوسی بوده که باید برای توسعه محور شرق نیز از آن استفاده مناسبی صورت گیرد. این در شرایطی است که دروازه توسعه استان سیستان و بلوچستان نیز از بندر چابهار می گذرد و اتفاقات خوبی تاکنون رخ داده که در صدر آن استفاده شرکت های مباشر تأمین کالاهای اساسی دولتی در استفاده از بندر چابهار قرار دارد.

تخلیه کالاهای اساسی در بنادر جنوبی باید متوازن شود

وی خاطرنشان کرد: دو هدف اساسی در توسعه بندر چابهار مورد استفاده قرار می گیرد که شامل توزیع متوازن تخلیه کالای اساسی دربنادر جنوبی کشور از جمله آن است. به نحوی که حجم کالاهای  اساسی در بنادری همچون امام خمینی تخلیه می شود عملا به لحاظ زمان و هزینه تخلیه کالاها برای فعالان اقتصادی بعضاً مقرون به صرفه نیست و به این دلیل ما تلاش داریم تا با کاهش تراکم و ترافیک بندر امام خمینی از ظرفیت های بندر چابهار استفاده نماییم.

مدرس خیابانی ادامه داد: به لحاظ فاصله ای که بندر چابهار با استان های شرقی کشور داشته و دسترسی که به آب های آزاد و کشورهای همسایه شرقی ایران دارد، ظرفیت مناسبی را در خود جای داده که باید از آن استفاده شود. این در شرایطی است که هزینه تخلیه هر تن کالا دو تا سه دلار نسبت به بندر امام خمینی در چابهار کمتر است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از وعده ارائه تخفیفهای جدید در بندر چابهار به تجار و فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: تلاش داریم تا تخفیف های بسیار مناسبی را به کشتی هایی که در بندر چابهار کار تخلیه و بارگیری انجام می دهند، قائل شویم و این متقابلا فرصت خوبی است که بندر چابهار جهش کند.

وی در ادامه به سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی در بندر امیرآباد در زمینه ساخت انبارها، مخازن روغن کشی و فراهم سازی زیرساخت ها خبر داد و گفت: به دلیل اعمال سیاست های دولت در تخلیه کالای اساسی در بندر امیرآباد این سرمایه گذاری ها در حال انجام است اما می خواهیم این پیام را به سرمایه گذاران بدهیم که بندر چابهار با ظرفیت های ناشناخته ای که دارد کاملا می تواند محمل مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

مدرس خیابانی ادامه داد: بندر چابهار با آبخور ۱۴ تا ۱۶ متری و امکان پهلوگیری کشتی های بالای ۸۰ هزار تن موقعیت بسیار خوبی به خود اختصاص داده و نباید تنها به پهلوگیری کشتی ها در این بندر فکر کرد بلکه باید سایر زیرساخت  ها و حتی احداث کارخانه ها را نیز در این بخش در نظر گرفت.

قائم مقام وزیر صنعت، تصریح کرد: یک مسیر حرکت سبز باید در بندر چابهار شکل گیرد که هم اکنون بنا به اعلام گمرک این مسیر ثبت گمرکی وجود دارد به نحوی که وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا ترجیح دهند تا عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای خود را در آن بندر انجام دهند.

هزینه تخلیه در چابهار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر

وی افزود: براساس اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت تمام شده نهادهای دامی و طیور در بندر چابهار به منظور تخلیه بار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر بوده است. ضمن اینکه امیدواریم با فراخوان گسترده ای که انجام می دهیم بتوانیم زیر ساخت های بیشتری را به چابهار اضافه کرده تا نیازهای استان های شرقی کشور از استان های بنادر غربی تأمین نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: البته نباید انتظار داشت بعد از گذشت ۴ ماه از تمرکز بر بندر چابهار فرآیند تخلیه و بارگیری همچون بندر باسابقه ای همچون امام خمینی روان باشد. تمام تلاش ما این است که بتوانیم در کوتاه ترین مدت کار را به خوبی پیش ببریم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از ورود بخش خصوصی به منظور تخلیه چند محموله نهاده های دامی در بندر چابهار خبر داد و اظهار داشت: باید تسهیلات ویژه ای را برای بخش خصوصی قائل شد و یک مسیر  اتوبانی را فراهم کرد تا بتوان از امکانات بندر چابهار به خوبی استفاده کرد. ضمن اینکه بندر چابهار باید شرایطی را فراهم کند که ناوگان حمل و نقل دو سر بار به فعالیت بپردازد تا فضای رقابتی و اقتصادی شکل گیرد.

صادرات بخشی از مواد معدنی از چابهار

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی روز گذشته جلسه ای با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شهرک های صنعتی، معاونت امور صنایع و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته تا بتوان بخشی از صادرات مواد معدنی استان های شرقی کشور را از محدوده چابهار انجام داد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وقتی کشتی در چابهار پهلو می گیرد و کامیون مواد را بارگیری می نماید می توان به تناسب آن محموله های صادراتی داشت تا هزینه حمل را کاهش داد. به خصوص اینکه براساس بخش معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تلاش شده است تا مجموعه هایی از سنگ آهن سنگان و کنسانتره مس، سیمان و سنگ های تزئینی را از طریق چابهار حمل کرد.

رایزنی برای افزایش تخفیفات بیشتر گمرکی

وی در ادامه باتأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران، افزود: در بندر چابهار باید تسهیلات ویژه ای قائل شد تا بتوان منویات مقام معظم رهبری را در خصوص این بخش از فعالیت های اقتصادی عملیاتی نمود. بر این اساس نامه ای به معاون  اقتصادی رئیس جمهور و معاون اول ارسال شده تا بتوان تخفیف گمرکی بندر چابهار را بیشتر از سایر بنادرکشور در نظر گرفت و ضمن اینکه به پیشنهاد وزیر راه و موافقت معاون اول رئیس جمهور که البته مورد تأیید رئیس جمهور نیز قرار گرفته، مقرر گردیده تا دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی در حیطه منطقه آزاد تجاری تعریف شود تا از ویژگی های مناطق آزاد نیز برخوردار باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا