بانکبانک و بیمه

تامین مالی در قالب اعتبار خریدار

معاون اداره کل تامین مالی بین المللی بانک توسعه صادرات ایران در جمع فعالان اقتصادی استان اراک شرایط تامین مالی در قالب اعتبار خریدار را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات به نقل از پایگاه خبری اگزیم نیوز داریوش یوسفی گفت: یکی از روشهای حمایت از صادرات اعطای تسهیلات اعتبار خریدار است که باعث افزایش قدرت رقابت پذیری صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی خواهد شد و منحصرا در بانک توسعه صادرات ایران اعطا می گردد.

به گفته وی، دوره استفاده از این تسهیلات برای کالای مصرفی، حداکثر ۶ ماه و برای کالای سرمایه ای و یا طرح ۳ سال است که به ترتیب دوره های بازپرداخت حداکثر ۲ و ۵ ساله دارند.لازم به ذکر است دوره بازپرداخت برای طرح می تواند تا ۷ سال نیز افزایش یابد.

معاون اداره کل تامین مالی بین المللی بانک توسعه صادرات در ادامه شرایط عمومی اعطای تسهیلات صادراتی را برشمرد و گفت: ایرانی بودن حداقل ۶۰ درصد ارزش کالا و طرح صادراتی، توجیه پذیری طرح صادراتی، احراز توانمندی صادرکننده، پیمانکار یا سرمایه گذار ایرانی، پوشش بیمه ای ریسک سیاسی و تجاری تسهیلات اعطایی (در صورت لزوم) ضروری است.

وی با بیان اینکه اعتبار خریدار در دو شکل موردی و خط اعتباری اعطا می شود گفت: در اعطای اعتبار خریدار موردی،قرارداد تامین مالی برای یک طرح صادراتی مشخص منعقد می شود و در بخش اعطای خط اعتباری قرارداد تامین مالی به صورت عام بین این بانک و بانک های خارجی منعقد می شود و طی این فرایند طرح های صادراتی متعدد شامل این تسهیلات می شوند.

این کارشناس بانکی روش های تامین مالی را در سه بخش تامین مالی صادرات قبل از حمل، تامین مالی صادرات بعد از حمل و تامین مالی سرمایه گذاری تعریف کرد و گفت: در بخش تامین مالی صادرات قبل از حمل، تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و تجهیز در کارگاه به مشتریان ارائه و در بخش تامین مالی صادرات پس از حمل به صادرکننده اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده اعطا می شود؛ همچنین در حوزه تامین مالی سرمایه گذاری، تامین مالی بخش ایرانی سرمایه گذاری ایرانیان در خارج از کشور و تامین مالی سرمایه گذاری داخل با توجیه صادراتی صورت می پذیرد.

داریوش یوسفی در ادامه به تشریح فایناس در عرصه بین الملل پرداخت و گفت: خطوط اعتباری کوتاه مدت (ریفاینانس) به منظور تامین مالی واردات کالا و خدمات با دوره بازپرداخت حداکثر یک سال ارائه می شود. همچنین خطوط دریافتی میان مدت و بلند مدت (فاینانس) با هدف تامین مالی واردات کالای سرمایه ای و خدمات و یا اجرای طرح در کشور با دوره بازپرداخت بیش از یک سال مورد استفاده قرار می گیرد، این تسهیلات معمولا با محوریت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با تضمین دولتی و با مشارکت سایر بانکها به مشتریان تخصیص پیدا می کند.

معاون اداره کل تامین مالی بین المللی بانک توسعه صادرات ایران اعلام آمادگی را در پاسخگویی به ابهامات صادرکنندگان و ارائه مشاوره به مشتریان را دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا